Уряд посилює підзвітність керівників розпорядників бюджетних коштів

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Кабінет Міністрв України вніс зміни до Основних засад здійснення внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів.

Уряд посилює підзвітність керівників розпорядників бюджетних коштів

↪️Наказ про облікову політику: зразок скачати

13 червня Кабінет Міністрів прийняв постанову «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 вересня 2011 р. № 1001 і від 12 грудня 2018 р. № 1062».

Внесено зміни до Основних засад здійснення внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів, зокрема, щодо:

  • запровадження з 2026 року декларації керівника з внутрішнього контролю;
  • доповнення переліку принципів, на яких ґрунтується внутрішній контроль («інтегрованості», «відповідальності та підзвітності», «адекватності»);
  • поширення заходів з організації і здійснення внутрішнього контролю на об’єкти комунальної власності;
  • уточнення аспектів внутрішнього середовища щодо питань управління бюджетними коштами, об’єктами державної (комунальної) власності та іншими ресурсами, функціонування інформаційних (автоматизованих), комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем;
  • уточнення шляхів забезпечення організації та здійснення внутрішнього контролю в установі, зокрема, через комплекс відповідних управлінських заходів;
  • доповнення положення про залучення аудиторського комітету як консультативно-дорадчого органу для надання фахових консультацій та розгляду питань, пов’язаних з організацією та здійсненням внутрішнього контролю;
  • посилення управлінської відповідальності та підзвітності керівника і працівників установи тощо.

Прийняті зміни є реалізацією Плану заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2023 року та Плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік. Метою є посилення управлінської відповідальності та підзвітності керівників розпорядників бюджетних коштів та запровадження декларації керівника з внутрішнього контролю, яка набирає чинності з 2026 року, а також приведення застосованої в Основних засадах термінології у відповідність до Законів України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах» та «Про медіа».

Декларація керівника з внутрішнього контролю – важливий інструмент для забезпечення ефективного управління, належного рівня організації внутрішнього контролю та посилення управлінської відповідальності та підзвітності. Запровадження такої декларації спрямоване на забезпечення прозорості, ефективності та результативності управління, належного використання ресурсів, а також є одним із ключових аспектів для зміцнення демократичних цінностей.

Підписуючи декларацію, керівник демонструє об’єктивну впевненість про достатність впроваджених та вжитих в установі організаційних заходів для досягнення цілей її діяльності, забезпечення ефективного та законного використання бюджетних коштів.

Практика Європейських країн показала, що декларування є невід’ємною частиною внутрішнього контролю, адже:

  • дозволяє налагодити та посилити управлінську відповідальність та підзвітність щодо прозорості, ефективності і законності використання бюджетних коштів, запобігання корупції та покращення загального рівня управління установою;
  • відображає здатність до належного управління, прийняття відповідальних рішень для забезпечення ефективної та результативної діяльності.

Мінфін спільно із проєктом міжнародної технічної допомоги SOERA розробляє форму, структуру та зміст зазначеної декларації керівника з внутрішнього контролю. Декларація буде затверджуватися наказом Мінфіну.

Джерело: офіційний сайт Мінфіну, Telegram-канал Тараса Мельничука

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Платні послуги бюджетних установ

Бюджетні установи хоча й знаходяться на державному утриманні, але мають право, а часто й нагальну необхідність заробляти шляхом надання платних послуг. В консультації про те, якими можуть бути ці послуги, правила їхнього надання, ціноутворення, оподаткування, застосування РРО та відображення в бухгалтерських проведеннях
27005

Місцеві бюджети 2025: доходи та видатки

Місцеві бюджети — це основа фінансової автономії громад. У 2025 році принципи формування доходів і видатків залишаються стратегічно важливими. У статті пояснюємо, з чого складаються доходи місцевих бюджетів, як відбувається розподіл коштів та на що саме спрямовують видатки
45897

Договір дарування: як оформити у 2025 році + зразок

Благодійна допомога, пожертва, безоплатна передача основних засобів, безповоротна фінансова допомога — все це оформлюється через договір дарування. Про умови та оформлення договорів дарування, особливості дарування у бюджетних установах — у цьому огляді
20752

Скасування Господарського кодексу України: як підготуватися держустановам

Із 28.08.2025 Господарський кодекс втрачає чинність. Як працювати без нього, чим заміти та що з цього для бюджетників — у цьому огляді. У статті також відповіді експертів на головні запитання.
14157

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді