Освітня субвенція в 2025 році: що зміниться
МОН повідомило, що в Законі України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (додаток 3) передбачили обсяг освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на тому ж рівні, що і в 2024 році.
Постановою КМУ від 05.12.2024 № 1394 «Деякі питання розподілу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» здійснили розподіл освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на січень-серпень 2025 року та внесли зміни до Формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою КМУ від 27.12.2017 № 1088.
Розподіл субвенції на вересень–грудень 2025 року проведуть після запуску й оновлення даних щодо кількості учнів в Автоматизованому інформаційному комплексі освітнього менеджменту (АІКОМ) 2.0.
Освітня субвенція — це основне джерело зарплати педпрацівників у закладах загальної середньої освіти. Вона надходить з державного бюджету місцевим бюджетам, з яких виплачують зарплати вчителям. Розподіл за регіонами можете переглянути у фалі нижче.
МОН надає до відома та врахування в роботі фінальні розрахунки обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на січень-серпень 2025 року, його ви можете скачати на початку новини.
Інформаційні довідки щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції для обласних бюджетів та бюджетів територіальних громад на 2025 рік МОН за підтримки шведсько-українського проєкту «Програма Polaris “Підтримка багаторівневого врядування в Україні”», що здійснюють через організацію SALAR International АВ, буде підготовлено та оприлюднено на вебсайті МОН пізніше.
Основні зміни в Формулі:
- розподіл обсягу освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснюється на підставі контингенту учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти станом на 1 листопада року, що передує плановому бюджетному періоду;
- до розрахунку освітньої субвенції з 1 вересня 2025 року включать кількість учнів комунальних та приватних закладів загальної середньої освіти (крім початкових та спеціальних) з кількістю учнів 45 та більше осіб.
Отже, розподіл освітньої субвенції здійснили на основі минулорічних підходів. Роз’яснення щодо особливостей розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами у 2024 році, надані листом МОН від 15.03.2024 № 1/4589-24, залишаються актуальними й на 2025 рік, за винятком тих пунктів, які внесли до Формули.
Рішення уряду стимулюватиме ОМС до оптимізації шкільної мережі, що сприятиме здобуттю учнями якіснішої освіти в більших школах, які, як правило, ліпше оснащено навчальним обладнанням та забезпечено вчителями з усіх навчальних предметів.
У школах, де навчається менш як 45 учнів, класи можуть не утворювати, або в одному класі вчаться 5–6 учнів. Це призводить до того, що діти не отримують належного рівня взаємодії одне з одним, не навчаються одне в одного й не бачать прикладів для наслідування.
Окрім того, зазвичай такі школи не забезпечено вчителями повною мірою. Також часто вчителі не можуть набрати достатню кількість годин зі свого профільного предмета, щоб отримувати достатню зарплату, тому в таких школах є практика викладання деяких предметів непрофільними учителями. Це все впливає на зниження якості освіти в селах, про що свідчать результати ЗНО (НМТ) та міжнародного дослідження PISA.