Сертифікація вчителів з 1 вересня 2025 року: що змінилося

Автор
головний редактор порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Оновлене Положення про сертифікацію педагогічних працівників регулюватиме термін початку дії сертифіката, щоб уникнути очікування між його отриманням і початком виплати 20% надбавки. Вчителю зможуть присвоїти кваліфікаційну категорію або педагогічне звання, якщо він успішно пройде сертифікацію

Сертифікація вчителів з 1 вересня 2025 року: що змінилося 📝Сім відповідей про доплату педагогам за сертифікацію

Кабмін затвердив постанову, яка вносить зміни до Положення про сертифікацію педагогічних працівників, про це ми писали в попередніх публікаціях. Наразі ж хочемо детальніше розглянути, як зміниться сертифікація вчителів з 1 вересня 2025 року, для цього використаємо роз’яснення МОН.

Мета сертифікації — виявити й заохотити педагогів із високим рівнем майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання та поширюють їх серед колег. Педагоги, які успішно пройшли сертифікацію, отримують 20% доплати протягом трьох років, а також мають право на зарахування сертифікації як атестації. Вчителю також зможуть присвоїти кваліфікаційну категорію або педагогічне звання, якщо він успішно пройде сертифікацію. Як і раніше, участь у сертифікації добровільна.

Нова редакція чітко встановлює термін початку дії сертифіката, щоб уникнути очікування між його отриманням і початком виплати 20% надбавки. Зокрема, сертифікат діятиме впродовж 3 років, починаючи з 1 січня року, що настає після успішного проходження сертифікації. Наприклад, сертифікат учителя, який завершив сертифікацію у грудні 2025 року, діятиме з 1 січня 2026 року до 1 січня 2029 року.

МОН, ДСЯО та УЦОЯО підготували зміни до Положення, щоб удосконалити процедуру сертифікації на основі досвіду та висновків сертифікації за 2019-2024 роки. Нова редакція положення врегульовує процедуру сертифікації та враховує пропозиції учасників сертифікації та експертів. Зокрема, дає можливість оскаржити результати вивчення практичного досвіду, а також урегульовує дію сертифіката, що впливає на отримання доплати.

Нова редакція положення почне діяти з 1 вересня 2025 року. А до цього часу фахівці розроблять проекти порядку реєстрації та положення про апеляційну комісію при ДСЯО.

Нова редакція стосується таких аспектів сертифікації:

  • організації незалежного тестування учасників сертифікації;
  • самооцінювання власної педагогічної майстерності;
  • вивчення практичного досвіду роботи;
  • функцій, за які відповідають МОН, ДСЯО та її територіальні органи, Український і регіональні центри оцінювання якості освіти;
  • термінів, у які педагоги отримають сертифікати й можуть подати апеляцію в разі невдоволення оцінкою експертів, що вивчали їхній практичний досвід.

Що саме зміниться в сертифікації з 1 вересня 2025 року:

  1. узяти участь у сертифікації зможуть педагоги, які на момент реєстрації мають відповідне педагогічне навантаження не менш як 0,25 тарифної ставки з дисципліни, з якої бажають пройти сертифікацію;
  2. педагоги, які відмовляться продовжувати участь у сертифікації на одному з етапів, матимуть право повторно пройти сертифікацію наступного року;
  3. учасники сертифікації зможуть упродовж 3 к. дн. після отримання експертного висновку оскаржити результати вивчення експертами їхнього практичного досвіду;
  4. нова редакція чітко встановлює термін початку дії сертифіката, щоб уникнути очікування між його отриманням і початком виплати 20% надбавки. Зокрема, сертифікат діятиме впродовж 3 років, починаючи з 1 січня року, що настає після успішного проходження сертифікації. Наприклад, сертифікат учителя, який завершив сертифікацію у грудні 2025 року, діятиме з 1 січня 2026 року до 1 січня 2029 року;
  5. незалежне тестування проводитимуть у паперовій формі та/або у формі компʼютерного тестування;
  6. встановили процедуру підготовки експертів: ними можуть бути педагогічні, науково-педагогічні працівники закладів освіти й інші особи з досвідом педагогічної діяльності не менш як 5 років. Лише тих експертів, які успішно пройшли навчання, залучатимуть до проведення сертифікації;
  7. якщо педагог є у списках експертів, які вивчають практичний досвід роботи учасників сертифікації, керівник закладу освіти має забезпечити заміну цього педагога на час його залучення. Список затверджує ДСЯО;
  8. адміністрація закладу освіти має підтримувати педагогів, які виявили бажання пройти сертифікацію, та сприяти цьому;
  9. положення узгоджено із законодавством та іншими актами, зокрема, Законом України «Про публічні електронні реєстри» й Положенням про атестацію педагогічних працівників.

Нова редакція положення регулює терміни проведення сертифікації між установами, а саме:

  • УЦОЯО передаватиме ДСЯО списки учасників, які склали незалежне тестування й допущені до подальшої участі не пізніше 1 березня та 1 жовтня поточного року.
  • ДСЯО передаватиме інформацію про результати вивчення практичного досвіду учасників сертифікації до УЦОЯО не пізніше 7 грудня поточного року.
  • УЦОЯО впродовж 3 робочих днів з дня отримання цієї інформації розмістить її в кабінетах учасників сертифікації.

Урядова постанова визначає, що під час воєнного стану не більше 5000 осіб щороку можуть зареєструватися, щоб пройти сертифікацію.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Тимчасове заступництво головного бухгалтера: як оплатити

Головбух установи захворів, тож на час його хвороби головним призначено найдосвідченішого бухгалтера. У статті розповімо, як оформити та оплатити тимчасове виконання обов’язків головного бухгалтера
10423

Гнучкий режим роботи

Гнучкий графік робочого часу може бути як тимчасовим, так і на постійній основі. Які особливості такого трудового розпорядку, як запровадити гнучкий режим роботи та вести облік робочого часу. Ці та інші пов’язані питання — у консультації
17150

Зразок наказу про преміювання працівників

За успішне виконання роботи працівник може отримати від установи заохочення у вигляді премії. Підставою для її нарахування є наказ керівника. Для вас — зразок наказу про преміювання працівників
293810

Акт списання основних засобів – бланк та зразок

Якщо основний засіб вибуває з установи через його ліквідацію або часткову ліквідацію, таке вибуття оформляють актом. Акт списання буває чотирьох видів. Наразі поговоримо про акт списання основних засобів
144385

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді