Відмова від тимчасового виконання обов’язків

7911

Запитання

Чи може працівник відмовитись від тимчасового виконання обов’язків?

Відповідь

Виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника може бути як без звільнення працівника від своїх основних обов’язків, так і зі звільненням працівника від своїх основних обов’язків.

ТРИ ЗАПИТАННЯ ДО БУХГАЛТЕРА ❓⏩

Виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення працівника від своїх основних обов’язків – це заміна працівника, відсутнього у зв’язку з хворобою, відпусткою (без звільнення від основних трудових обов’язків). Тобто працівник разом зі своєю основною роботою виконує обов’язки тимчасово відсутнього працівника.

За посадою тимчасово відсутнього працівника (тимчасове заступництво) виконання обов’язків провадять зі звільненням від своїх основних обов’язків. Тимчасове заступництво є окремим видом виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника.

Правове регулювання тимчасового заступництва передбачає роз’яснення Державного комітету Ради Міністрів СРСР з питань праці і заробітної плати «Про порядок оплати тимчасового заступництва» від 29.12.1965 № 30/39 (далі — Роз’яснення № 30/39).

Тимчасове заступництво — виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли є виробнича потреба (абз.1 п. 1 Роз’яснення № 30/39).

Тимчасове заступництво зазвичай застосовують у разі потреби заміщення тимчасово відсутнього (через відпустку, лікарняний, відрядження тощо) працівника, що обіймає вищу посаду. Тобто йдеться про заміщення керівників усіх рівнів — підприємств, відділів.

Як випливає з визначення тимчасового заступництва, наведеного в Роз’ясненні № 30/39, тимчасовий заступник виконує виключно обов’язки за іншою посадою. Тобто на період заступництва його звільняють від виконання своїх безпосередніх обов’язків за трудовим договором. А отже, по суті, це є тимчасовим переведенням працівника на іншу роботу, яке відповідно до частини 1 статті 33 КЗпП можливе лише за його згодою.

Водночас тимчасове заступництво має і відмінність від тимчасового переведення. Зокрема, при переведенні працівника призначають на певну посаду, а при тимчасовому заступництві — виконуючим обов’язки за відповідною посадою. Крім того, переведеному працівникові встановлюють посадовий оклад за посадою, на яку його переведено, а працівнику-заступнику — доплату у розмірі різниці між його фактичним окладом і посадовим окладом працівника, якого він заміняє.

Посадова особа може відмовитись від виконання обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника. Для цього вона має подати керівнику заяву про складення з себе повноважень. Керівник має задовільнити цю заяву, позаяк за статтею 43 Конституції України використовувати примусову працю заборонено.

Строку розгляду заяви про складання повноважень виконуючого обов’язки закон не передбачає.

Виконання обов'язків за посадою тимчасово відсутнього працівника припиняється з моменту видання відповідного наказу (розпорядження) керівника.

За інформацією Управління держпраці у Черкасській області

Відмова від тимчасового виконання обов’язків
ІРИНА ЧИГИР,головний редактор журналу «Головбух: Праця та зарплата»
Держпраці вже стільки разів змінювала правила перевірок, що навіть не знаєш, чому вірити. Ще більше все заплутав карантин. Ми зібрали найпопулярніші чутки про те, чи перевірятимуть у 2021 році інспектори праці роботодавців і які саме контрольні заходи вони планують.

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш Telegram або FB та читайте важливі новини від порталу "Бюджетник" першими.

додаток

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Як швидко та правильно передати сканкопії трудових книжок до ПФУ

Не відкладайте передачу сканкопій трудових книжок до Пенсійного фонду України до граничної дати — 10 червня 2026 року. Хоча закон дає час, затягування може створити проблеми як для підприємства, так і для працівників: при оформленні пенсії, перевірках або кадрових змінах. Чим раніше ви підготуєте та передасте сканкопії трудових книжок, тим спокійніше й безпечніше пройде перехід на електронний облік трудової діяльності. Тримайте покрокову інструкцію як передати скановані копії паперової трудової книжки до ПФУ та дізнайтеся чи потрібна згода працівників
50885

Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни 2026

Виконувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю — обов’язок роботодавців. Із 2026 року він зазнає змін і за недотримання вимог доведеться як заплатити штраф, так і відзвітувати. Зекономити гроші та уникнути зайвої роботи вийде із порадами від експерта далі у статті.
22030

Відсторонення від роботи: підстави, алгоритм, оплата

Із відстороненням працівника від роботи бухгалтери можуть зіткнутися за певних випадків. Що це за процедура, який її порядок застосування та у яких випадках це можливо, за наявності яких підстав та як при цьому оплачують роботу розглянемо детальніше.
744

Колективний договір: зміни, зразок, строк дії, поради

Колективний договір — обов’язковий документ для бюджетної установи. Як правильно його укласти у 2025 році, хто його підписує, що в колективному договорі перевіряють ревізори? У статті — зразок та роз’яснення від експерта
52473

Звільнення працівника у 2025 році: зміни, порядок, зразки

Звільнення працівника — тема цього огляду. Припинення трудових договорів зазнало змін у середині 2025 року, що нового для роботодавців — окреслимо у статті. Покрокова інструкція, зразки документів, повідомлення, підстави для звільнення, особливості воєнного часу для бюджетних установ — пояснює експерт
69260