Бухоблік та списання знищеного майна — рекомендації Мінфіну

Міністерство фінансів оприлюднило рекомендаційний лист щодо списання майна підприємств та установ, яке знищено або постраждало під час бойових дій в Україні.

інвентаризація та списання знищеного майна

Що врахувати, коли складаєте наказ про інвентаризацію

Мініфін у своєму листі розглядає кілька варіантів дій уповноважених осіб підприємств,  майно яких знищене чи зіпсоване через війну.

Якщо є доступ до активів, первинних документів і регістрів бухобліку, що містять дані про зобов’язання і власний капітал, посадові особи мають провести інвентаризацію. Йдеться про підприємства та їх структурні підрозділи, розташовані на території:

  • АР Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей;
  • проведення воєнних чи бойових дій.

Якщо немає доступу до активів, первинних документів і регістрів бухобліку,  інформацію про активи, зобов’язання і власний капітал відображають у річній фінзвітності за даними бухобліку.

Отже, підприємства, майно яких знищене чи зіпсоване, зобов’язані:

  • провести інвентаризацію станом на перше число місяця, що настає за місяцем, в якому з’явилася можливість доступу до активів, первинних документів і регістрів бухобліку;
  • відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду.

Після встановлення фактів викрадення, нестачі, знищення майна, керівник підприємства має право провести інвентаризацію окремо визначеного майна на день встановлення цих фактів.

Що робити після виявлення розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов’язань і даними бухобліку підприємства, нестачу запасів:

  • у межах норм природного убутку — потрібне списання на витрати за розпорядженням керівника підприємства;
  • понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей — потрібне списання з балансу та віднесіть на рахунок винних осіб. Якщо винних осіб не встановили, нестачу зарахуйте на позабалансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи.

Важливо: продовжуйте обліковувати у складі активів підприємства необоротні активи та запаси, які відображали в бухобліку до введення воєнного стану та які на дату складання фінзвітності фактично перебувають на тимчасово окупованій території або в зоні воєнних чи бойових дій.

Водночас підприємство має:

  • оцінити негативний вплив змін в економічному і правовому середовищі;
  • визнати суми втрат від зменшення корисності необоротних активів до моменту настання умов доступу до таких активів, проведення інвентаризації та ухвалення відповідно рішення щодо їх списання або відновлення корисності.

Підприємства, які перебувають у зоні воєнних чи бойових дій і застосовують національні стандарти бухобліку, виявлені під час інвентаризації нестачі, втрати або знищення необоротних активів і запасів відображають у складі витрат підприємства на підставі належно оформлених документів.

Інформацію про відсутність доступу до активів і первинних документів підприємства зазначають у примітках до фінзвітності.

Уповноважений орган чи посадова особа, яка керує підприємством, або власник підприємства несе відповідальність:

  • за організацію бухобліку;,
  • фіксування у первинних документах фактів проведення господарських операцій;
  • збереження оброблених документів, регістрів і звітності впродовж установленого строку, але не менше трьох років/ керує.

Експерт порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС» надав перелік дій для успішної інвентаризації бюджетних установ:

  1. Розмежовуйте повноваження інвентаризаційної комісії та МВО.
  2. Проведіть підготовчу роботу перед інвентаризацією.
  3. Повно і точно складіть інвентаризаційні описи.
  4. Достовірно визначайте розмір інвентаризаційних різниць.
  5. Відобразіть розбіжності в бухобліку.

За матеріалами Міністерства фінансів

Як подати повідомлення про виплату коштів до ПФУ⤵️ 💥Обов’язкова сертифікація бухгалтерів: кого торкнеться та які наслідки

 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи 2025

Положення про бухгалтерську службу в 2025 році зазнало змін. У статті — актуальний бланк і пояснення від експерта про завдання, функціональні обов’язки та повноваження бухгалтерської служби бюджетної установи.
2493

План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ 2025/2026

План рахунків — це основний інструмент системи бухгалтерського обліку, який практично забезпечує її реалізацію та дає змогу формувати достовірну та прозору звітність. Тож розглянемо план рахунків бухгалтерського обліку, а також останні зміни, які відбулися у ньому
216339

Облік лікарських засобів та медичних виробів: приклади від експерта

Як МОЗ рекомендує ЗОЗ вести бухгалтерський облік медикаментів та медичних виробів — у публікації розглянемо загальні положення, що стосуються як медзакладів, що є бюджетними установами, так і реорганізованих медзакладів-КНП
47435

Облік автомобільних шин: бланки, зразки, пояснення

Бухгалтер має пам’ятати головне правило експлуатації автомобілів — обов’язковий облік та списання шин в бюджетних установах. Як обліковувати шини, коли їх списувати та які документи для цього необхідні, як ревізори виявляють їх понаднормове списання — дізнаєтеся із публікації
62831

Акт списання матеріалів: бланк

Акт на списання матеріалів за рішенням Мінфіну було змінено на акт списання запасів. Але, як і раніше, акт — це підстава відносити вартість використаних матеріалів до витрат. Розглянемо, як його складати.
392352

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді