Допомога на поховання в Україні надається у разі смерті працівника, або ж членів його сім’ї, які перебували у нього на утриманні. Бюджетні установи як страхувальники (комісія або уповноважений із соцстрахування) приймають рішення про призначення допомоги на поховання відповідно до частини 3 статті 30 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі – Закон 1105).
Згідно із законодавством, до членів сім’ї, які на момент смерті перебували на утриманні застрахованого працівника, належать:
- дружина (чоловік);
- діти, брати, сестри та онуки, які не досягли 18 років (якщо вони були студентами, учнями середніх професійно-технічних та вищих навчальних закладів з денною формою навчання – до 23 років),
- діти старше 18 років, якщо вони отримали інвалідність до 18 років,
- брати, сестри та онуки старше 18 років (якщо вони отримали інвалідність до 18 років та за умови, що вони не мають працездатних батьків);
- батько, матір;
- дід та баба за прямою лінією спорідненості.
Роз’яснення експерта допоможуть розібратися, коли та як утримувати військовий збір за новою ставкою — 5%.
До членів сім’ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого, відносяться особи, якщо вони:
- були на повному його утриманні;
- одержували від померлого допомогу, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування.
Не вважаються такими, що перебували на утриманні застрахованої особи, члени сім’ї, які мали самостійні джерела засобів до існування (одержували заробітну плату, пенсію тощо). Їм допомога на поховання не призначається та не виплачується.
Які строки призначення та виплати матеріальної допомоги на поховання
Документи на призначення допомоги на поховання роботодавець має розглянути і, відповідно, прийняти рішенняне не пізніше дня, що настає за днем звернення. Виплатити – не пізніше наступного робочого дня після отримання страхових коштів від ПФУ. Всі суми, які не отримав померлий працівник, виплачуються його спадкоємцям лише на підставі нотаріального припису.
- Комісія встановила пересортицю. Як врегулювати інвентаризаційну різницю?
- У якому розмірі МВО понесуть матеріальну відповідальність за нестачу?
- Як виправити помилки в інвентаризаційних документах?
- Комісія виявила основні засоби, які установа списала з балансу, але працівники все одно їх використовують. Що робити?
- Як заповнювати матеріали інвентаризації: від руки чи за допомогою комп’ютера?
- З ким із працівників можна укласти договір про повну матеріальну відповідальність?
- Як провести інвентаризацію розрахунків із дебіторами й кредиторами?
- Як під час інвентаризації видати або прийняти матеріальні цінності?
Документи для отримання матеріальної допомоги на поховання
Закон №1105 вимагає наявність таких документів для призначення допомоги на поховання:
- заява особи, яка здійснила поховання;
- копії документа, що посвідчує її особу (якщо звертається член сім’ї померлого працівника);
- витяг з Держреєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання (витяг видає ВРАЦС після державної реєстрації смерті) або довідка про смерть (якщо смерть зареєстрував виконавчий орган місцевої ради);
- інші акти цивільного стану (народження члена сім’ї та його походження, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені), які необхідні для підтвердження сімейних відносин, документів про перебування членів сім’ї (крім дітей) на утриманні працівника (якщо допомога виплачується на поховання родича застрахованого особи).
Після розгляду цих документів комісія / уповноважений із соціального страхування приймає рішення про призначення допомоги на поховання, яке передають до бухгалтерської служби установи. На його підставі бухгалтером формується заява-розрахунок до Пенсійного фонду, копії документів додаються під час формування заяви в електронному кабінеті страхувальника на порталі ПФУ.
Розмір допомоги на поховання
Розмір допомоги на поховання застрахованої особи або особи, яка перебувала на її утриманні, встановлено на рівні 4100 грн. Цю суму затверджено постановою ПФУ «Про встановлення розміру допомоги на поховання» від 26.12.2022 № 29-1, у 2024 році сума допомоги на поховання не змінилася.
Додаткова допомога на поховання, тобто матеріальна допомога на поховання,коштом місцевого чи державного бюджету, з якого фінансується бюджетна установа, не призначається, не нараховується і не виплачується згідно з підпунктом «б» пункту 4 постанови КМУ від 30.08.2002 № 1298.
КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ТА СЛУЖБИ В ОМС
Допомога на поховання пенсіонера
На яку допомогу від держави можна сподіватись у разі смерті пенсіонера та які документи для цього потрібні? Допомогу на поховання иплачується особам, які здійснили поховання. Розмір залежить від закону, за яким було призначено пенсію померлому:
- дві місячні пенсії, що отримував пенсіонер на день смерті, – якщо пенсію йому призначено згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;
- три місячні пенсії, але не менше п’ятикратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (крім осіб, поховання яких проведено за рахунок державного бюджету) – якщо пенсію йому призначено згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». У 2024 році ця сума становить 15140 грн (3028 грн × 5).
Допомогу на поховання виплачують органи ПФУ шляхом зарахування на поточний банківський рахунок особи, яка здійснювала поховання.
Людині, яка звертається за допомогою на поховання пенсіонера, потрібно подати такі документи до ПФУ:
- паспорт та ідентифікаційний код;
- заяву про виплату допомоги на поховання (заповнюється під час прийому);
- витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання або довідку про смерть пенсіонера;
- реквізити свого поточного банківського рахунку.
Поради фахівця допоможуть не порушити норм законодавства під час звільнення державного службовця у зв’язку з виходом на пенсію або досягненням 65 років. Знатимете, чи правомірно вимагати заяву про звільнення за власним бажанням із виплатою вихідної допомоги, у яких випадках держслужбовець не може стати ініціатором свого звільнення та як не виплатити вихідної допомоги двічі.
Оподаткування допомоги на поховання
Відповідно до підпункту «а» підпункту 165.1.22 пункту 165.1 статті 165 ПК до складу оподатковуваного доходу не включаються кошти, що надаються Пенсійним фондом України як допомога на поховання. Відповідно із отриманої від ПФУ суми допомоги на поховання бухгалтер бюджетної установи не утримує ПДФО і військовий збір.
Суму виплаченої допомоги бухгалтер відображає за ознакою доходу «146» у Додатку 4ДФ до Податкового розрахунку.