Бухоблік та списання знищеного майна — рекомендації Мінфіну

Міністерство фінансів оприлюднило рекомендаційний лист щодо списання майна підприємств та установ, яке знищено або постраждало під час бойових дій в Україні.

інвентаризація та списання знищеного майна

Що врахувати, коли складаєте наказ про інвентаризацію

Мініфін у своєму листі розглядає кілька варіантів дій уповноважених осіб підприємств,  майно яких знищене чи зіпсоване через війну.

Якщо є доступ до активів, первинних документів і регістрів бухобліку, що містять дані про зобов’язання і власний капітал, посадові особи мають провести інвентаризацію. Йдеться про підприємства та їх структурні підрозділи, розташовані на території:

  • АР Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей;
  • проведення воєнних чи бойових дій.

Якщо немає доступу до активів, первинних документів і регістрів бухобліку,  інформацію про активи, зобов’язання і власний капітал відображають у річній фінзвітності за даними бухобліку.

Отже, підприємства, майно яких знищене чи зіпсоване, зобов’язані:

  • провести інвентаризацію станом на перше число місяця, що настає за місяцем, в якому з’явилася можливість доступу до активів, первинних документів і регістрів бухобліку;
  • відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду.

Після встановлення фактів викрадення, нестачі, знищення майна, керівник підприємства має право провести інвентаризацію окремо визначеного майна на день встановлення цих фактів.

Що робити після виявлення розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов’язань і даними бухобліку підприємства, нестачу запасів:

  • у межах норм природного убутку — потрібне списання на витрати за розпорядженням керівника підприємства;
  • понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей — потрібне списання з балансу та віднесіть на рахунок винних осіб. Якщо винних осіб не встановили, нестачу зарахуйте на позабалансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи.

Важливо: продовжуйте обліковувати у складі активів підприємства необоротні активи та запаси, які відображали в бухобліку до введення воєнного стану та які на дату складання фінзвітності фактично перебувають на тимчасово окупованій території або в зоні воєнних чи бойових дій.

Водночас підприємство має:

  • оцінити негативний вплив змін в економічному і правовому середовищі;
  • визнати суми втрат від зменшення корисності необоротних активів до моменту настання умов доступу до таких активів, проведення інвентаризації та ухвалення відповідно рішення щодо їх списання або відновлення корисності.

Підприємства, які перебувають у зоні воєнних чи бойових дій і застосовують національні стандарти бухобліку, виявлені під час інвентаризації нестачі, втрати або знищення необоротних активів і запасів відображають у складі витрат підприємства на підставі належно оформлених документів.

Інформацію про відсутність доступу до активів і первинних документів підприємства зазначають у примітках до фінзвітності.

Уповноважений орган чи посадова особа, яка керує підприємством, або власник підприємства несе відповідальність:

  • за організацію бухобліку;,
  • фіксування у первинних документах фактів проведення господарських операцій;
  • збереження оброблених документів, регістрів і звітності впродовж установленого строку, але не менше трьох років/ керує.

Експерт порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС» надав перелік дій для успішної інвентаризації бюджетних установ:

  1. Розмежовуйте повноваження інвентаризаційної комісії та МВО.
  2. Проведіть підготовчу роботу перед інвентаризацією.
  3. Повно і точно складіть інвентаризаційні описи.
  4. Достовірно визначайте розмір інвентаризаційних різниць.
  5. Відобразіть розбіжності в бухобліку.

За матеріалами Міністерства фінансів

Перевірки Держпраці під час воєнного стану

 

вебінар індексація зарплати

Статті за темою

Усі статті за темою

Облік та документальне оформлення передачі комунального майна ОМС

Комунальне майно має особливий правовий статус, знаходиться під управлінням ОМС та може передаватися рішенням місцевої ради на баланс інших комунальних закладів та комунальних підприємств. Як обліковувати таке майно, оформити документально його передачу – у цьому огляді.
24052

Інвентаризація основних засобів: порядок проведення

В бюджетних установах щороку проводиться інвентаризація основних засобів та інших необоротних матеріальних активів (ІНМА) . Вона підтверджує достовірність бухгалтерського обліку і фінзвітності бюджетних установ. Розглянемо, коли і як її проводити.
29438

Акт приймання-передачі транспортного засобу

Коли установа безоплатно отримує чи передає авто, здає його в оренду, відправляє або забирає з ремонту тощо, вона складає акт приймання-передачі транспортного засобу. Форми актів різняться залежно від мети передачі транспортного засобу. Розглянемо, у яких випадках і за якою формою складати ці акти.
54620

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді