Сільський голова – доплата за виконання обов’язків
Хто такий сільський голова
Ефективність самостійного управління територіальною громадою, з метою вирішення питань місцевого значення, в більшості випадків залежить від ряду факторів. До таких факторів доцільно віднести масштаб адміністративно-територіальної одиниці, наявні ресурси, місцевих жителів, комунікацію з місцевою громадою і звичайно якість управління. Однією з оптимальних одиниць місцевого самоврядування є село, управлінням якого займається сільський голова.
Згідно зі ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі – Закон № 280/97-ВР), сільський голова за своїм адміністративним значенням є головною посадовою особою територіальної громади певного села. Територіальна громада обирає голову шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом. Сільський голова очолює виконавчий комітет сільської ради та головує на її засіданнях. На сільських голів поширюються повноваження та гарантії передбачені законом про статус депутатів рад.
Слід зауважити, що для особи на посаді сільського голови є певні обмеження в її діяльності, а саме:
- не може бути депутатом будь-якої ради;
- не має права суміщати свою службову діяльність з іншою посадою;
- заборонено займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю.
Як виняток сільський голова має право додатково займатися викладацькою, науковою і творчою діяльністю, медичною практикою та інше.
📝 Як бюджетнику завершити 2024 рік: 10 важливих справ
Повноваження сільського голови
Відповідно до статті 42 Закону № 280/97-ВР, новообраний сільський голова має право приступити до законного виконання своїх повноважень тільки після складання ним присяги на пленарному засіданні сільської ради. Формально на такому засіданні відповідною територіальною виборчою комісією оголошується рішення щодо персони, яка обрана сільським головою. Основними повноваженнями сільського голови є:
- організація роботи сільської ради та її виконавчого комітету (підписує рішення, вносить на розгляд ради пропозиції, скликає сесії ради, формує порядок денний сесій ради, головує на пленарних засіданнях ради, здійснює керівництво апаратом ради та інше);
- є розпорядником бюджетних коштів за призначенням, що визначено радою;
- видає розпорядження у межах своїх повноважень та інше;
Сільський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень.
Порядок виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника
В практиці будь-якого підприємства чи організації не залежно від форми власності дуже часто виникають ситуації, коли працівник на критично важливій посаді (головний бухгалтер, комірник, землевпорядник та інші) тимчасово не можуть виконувати свої посадові обов’язки. Причиною цьому може бути затяжна хвороба, щорічна відпустка, тривале відрядження, творча відпустка та інше. Як в цій ситуації бути керівництву?
Вихід один – залучити іншого діючого працівника, який володіє відповідною компетенцією та досвідом, для додаткового виконання посадових обов’язків тимчасово відсутнього основного працівника. Головними умовами законності такого залучення повинні стати:
- Посада включена до штатного розпису організації;
- Посадовою інструкцією основного працівника, який тимчасово відсутній, не передбачено виконання його обов’язків іншим працівником;
- Прийнято рішення керівника організації про покладання додаткових обов’язків на іншого працівника;
- Добровільна згода працівника на додаткове навантаження в роботі за рахунок обов’язків тимчасово відсутнього основного працівника;
- Доплата працівнику за виконання додаткових обов’язків.
Потрібно зазначити, що інший працівник розпочинає виконувати додаткові обов’язки в той день коли керівником організації прийнято відповідне рішення, а припиняє фактичне їх виконання в день коли повертається на роботу тимчасово відсутній основний працівник.
Документальне оформлення виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника
Покладання на працівника додаткових обов’язків нерозривно пов’язано із додатковою відповідальністю за законність та належність їх виконання. Тому документальне оформлення такого рішення має важливе значення не тільки для працівника, який буде виконувати додаткові обов’язки, але і для керівника та організації в цілому.
Рішення про призначення іншого працівника для виконання обов’язків тимчасово відсутнього основного працівника приймає керівник організації. Тобто сільський голова. Оформляється таке рішення відповідним наказом. В змісті цього наказу обов’язково потрібно зазначити:
- П. І. П. особи яка буде тимчасово виконувати додаткові обов’язки;
- дату початку виконання обов’язків та день припинення їх виконання (фактичний вихід на роботу основного працівника);
- право підпису документів та вчиняти певні правочини від імені організації;
- розмір доплати та інше.
В наказі також доручають відділу кадрів ознайомити з цим наказом відповідну посадову особу.
Сучасні вимоги до бухгалтерів бюджетної сфери зростають, і не завжди є час слідкувати за всіма змінами у законодавстві, звітності та ревізії. Вища школа Головбуха підготувала для вас програму, яка допоможе вам стати впевненим експертом, мрією кожного керівника!
Додатково до такого наказу долучаються наступні підстави:
- Документ, який засвідчує факт тимчасової відсутності основного працівника організації. Наприклад: наказ про відпустку, наказ про відрядження, довідка-виклик на сесію та інше;
- Заява працівника, який буде виконувати додаткові обов’язки, про те, що він не заперечує виконувати посадові обов’язки тимчасово відсутнього основного працівника;
- Службова записка від керівника відділу кадрів на ім’я директора з пропозицією кандидатури для виконання посадових обов’язків тимчасово відсутнього основного працівника.
- В залежності від специфіки роботи тимчасово відсутнього працівника, яка в першу чергу пов’язана з матеріальною відповідальністю (касир, бухгалтер, комірник та інші), допуск іншого працівника до виконання додаткових обов’язків потрібно проводити в присутності комісії на чолі з керівником організації та обов’язковому складанні акту приймання-передачі. В окремих випадках (передачі готівки в касі, товарів на складі, фінансових документів та інше) доцільно провести повноцінну інвентаризацію з комісією та документальним оформленням її результатів. Наприклад: скласти інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, реєстри документів та інше.
Розмір доплати за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника
Статтею 105 КЗпП передбачено, що працівникам, які виконують поряд з своєю основною роботою, додаткові обов’язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника. Розміри доплат за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника встановлюють у колективному договорі, але не вище за розмір, визначений у підпункті «г» підпункту 1 пункту 2 постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268 (далі – Постанова № 268). Це основний документ, який регулює умови оплати працівників сільської ради.
Наведене вище означає, що саме сільський голова, з урахуванням обсягу та складності виконання обов’язків тимчасово відсутнього основного працівника, встановлює конкретні розміри доплати працівнику за їх виконання, але не більше 50 % посадового окладу за основною роботою з використанням для цього до 50% посадового окладу відсутнього працівника.
Чи може сільський голова виконувати обов’язки тимчасово відсутнього працівника
Одним з основних повноважень сільського голови є формування структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів. Безпосередньо сільський голова в межах своєї компетенції відповідає за належне функціонування вказаних структур.
В умовах планової чи позапланової тривалої відсутності працівників на критичних для структури посадах, сільський голова має право покласти виконання їх обов’язків на інших працівників організації, в тому числі й на себе. Покладаючи обов’язки на себе слід бути досить обережним, адже потрібно дотримати низки умов, зокрема:
- виконуватиме ці обов’язки безоплатно – аби дотримати пункт 1 частини 1 статті 25 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі – Закон № 1700);
- виконання цих обов’язків не призводитиме до виникнення приватного, потенційного чи реального конфлікту інтересів або одержання неправомірної вигоди – для сільського голови визначені обмеження використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості згідно з частиною 1 статті 22, частиною 1 статті 28 Закону № 1700, частиною 1 статті 12-1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III.
Отже, сільський голова може виконувати обов’язки тимчасово відсутнього працівника на безоплатній основі не допускаючи при цьому виникнення приватного, потенційного чи реального конфлікту інтересів або одержання неправомірної вигоди.