Як без помилок використати залишки освітніх субвенцій – роз’яснення для громад

Публікуємо коментар щодо використання залишків освітніх субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у 2022 році.

залишки освітнбої субвенції

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

Згідно зі статтею 1032 Бюджетного кодексу України цільовим призначенням освітньої субвенції є спрямування на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти та у закладах фахової передвищої та професійно-технічної освіти.

Залишки освітньої субвенції, якщо в повному обсязі виконані обов’язкові виплати педагогічним працівникам, можна спрямовувати на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти.

Шпаргалка бухгалтера на 2023 рік

Перелік напрямів, куди можуть спрямовуватися залишки освітньої субвенції

Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам встановлюють, куди можна витрачати залишки освітньої субвенції:

  • придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із закладів загальної середньої освіти, які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;
  • оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;
  • придбання підручників і посібників (у тому числі електронних) для закладів освіти;
  • оновлення навчальної та матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні закладів загальної середньої освіти;
  • здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
  • ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти;
  • підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
  • будівництво нових туалетних приміщень і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень закладів загальної середньої освіти, в яких початкову освіту здобувають не менше 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням та розроблення відповідної проектної документації;
  • заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану.

Також ст. 80 Закону України «Про освіту» визначає, що матеріально-технічна база закладів та установ освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби та інші цінності. Тому залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду можна використовувати:

  • поточний та капітальний ремонт закладів,
  • придбання обладнання для їдалень (харчоблоків), сучасних меблів;
  • оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами й мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів, STEM-лабораторіями;
  • оснащення необхідним обладнанням інклюзивно-ресурсних центрів тощо.

Також Кабмін надав місцевим радам право:

  • передавати кошти субвенції та залишки субвенції минулих років у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам;
  • розподіляти залишки субвенції на кінець бюджетного періоду відповідними рішеннями, а також додатково понад обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних та капітальних видатків закладів та установ освіти, що визначені у статті 1032 Бюджетного кодексу України, включаючи погашення бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства.

15 березня 2022 року до Бюджетного кодексу України були внесені зміни. В умовах воєнного стану органам місцевого самоврядування або військовим адміністраціям дозволено спрямувати залишки коштів (збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року):

  • освітньої субвенції;
  • субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.

Ці кошти можна витрачати на:

  • заходи територіальної оборони, у т.ч. на облаштування укриттів і бомбосховищ (роз’яснення у листі МОН № 1/9102-22 від 10.08.2022),
  • задоволення продовольчих потреб цивільного населення,
  • евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема, на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів,
  • облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування,
  • оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану.

Чи потрібно змінювати головного розпорядника коштів для використання залишків субвенції

У кожній громаді залежно від конкретних обставин Чи Змінювати головного розпорядника коштів для використання залишків освітніх субвенцій за напрямами, обумовленими воєнним станом, потрібно вирішувати . Визначення головного та інших розпорядників бюджетних коштів відбувається за рішенням місцевої ради або військової адміністрації. На підставі затвердженої місцевої програми, вносяться зміни до рішення про бюджет територіальної громади та визначаються відповідальні виконавці залежно від змісту заходів.

У випадку заходів із забезпечення харчуванням ВПО виконавцем визначається орган з питань праці та соціального захисту відповідної ради. Видатки за цією програмою проводяться за КПК 3230 «Видатки, пов’язані з наданням підтримки внутрішньо переміщеним та/або евакуйованим особам у зв’язку із введенням воєнного стану».

Для організації тимчасового проживання ВПО або перевезення гуманітарної допомоги автотранспортом за рахунок залишків освітніх субвенцій потрібно скласти та затвердити місцеву цільову програму. Видатки провести за КПКВ 3242 «Інші заходи у сфері соціального захисту і соціального забезпечення» або за КПКВ 3230 «Видатки, пов'язані з наданням підтримки внутрішньо переміщеним та/або евакуйованим особам у зв'язку із введенням воєнного стану».

Для фінансування заходів щодо покращення технічного стану захисних споруд рекомендується проводити через виконавчий орган з питань освіти за КПКВ 1010 та 1021.

У разі спрямування коштів субвенції на заходи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення, Мінфін рекомендує застосовувати новий код ТПКВК МБ 9800 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів» (лист МФУ від 30.08.2022 № 05120-08-6/19304). Затвердження місцевих цільових програм, зокрема, на підтримку Збройних Сил України, та укладання угод між надавачем та отримувачем Субвенції бюджетним законодавством не передбачено.

Для спрямування залишків освітніх субвенцій шляхом передачі міжбюджетного трансферту між місцевими бюджетами Мінфін рекомендує застосовувати коди 9770 «Інші субвенції з місцевого бюджету».

За які роки можна використовувати залишки субвенції

  1. За вище зазначеними напрямами у 2022 році можна використовувати залишки коштів за освітніми субвенціями, які склалися на кінець 2021 року.
  2. Щодо освітньої субвенції, субвенції  на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, які надаються місцевим бюджетам у 2022 році відповідно до закону про Державний бюджет України на 2022 рік, то вони спрямовується лише за цільовим призначенням. Залишки коштів таких субвенцій на кінець бюджетного періоду сформуються лише в кінці 2022 року.
  3. Згідно з Законом «Про Державний бюджет України на 2023 рік», залишки освітньої субвенції будуть вилучені до спеціального фонду державного бюджету і планується здійснення Кабінетом Міністрів України нового їх перерозподілу місцевим бюджетам. 

За матеріалами Децентралізація

передплата журнал для бухгалтерів

Статті за темою

Усі статті за темою

Витрати на освітню субвенцію у 2024 році

Місцеві бюджети з державного бюджету отримують трансферти на спільні цільові програми. Освітня субвенція – це один з таких трансфертів. Про умови її отримання та перелік витрат, на які можна витрачати кошти освітньої субвенції – у цьому огляді
5264

Субвенція місцевим бюджетам

Субвенція – це виплата із державного бюджету місцевим бюджетам, яку надають лише на конкретні цілі. На що вона виділяється щороку – у цьому огляді.
54744

Інформаційна довідка щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції

Освітня субвенція з державного бюджету покликана ОМС утримувати школи, професійно-технічні училища коледжі, які мають фінансуватися за рахунок місцевих бюджетів. Механізм її розподілу базується на складній формулі й МОН в інформаційній довідці показало ті цифри, які впливали на розподіл освітньої субвенції у 2021 році. Призначення, наповнення та приклад такої довідки – у цьому огляді.
7794

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді