Публічні закупівлі за новим законом
Новий закон на думку посадовців Мінекономіки забезпечить подальший розвиток та покращення існуючої в Україні системи публічних закупівель (з урахуванням потреб відновлення руйнувань, спричинених повномасштабним вторгненням країни-агресора, забезпечення проведення ефективних публічних закупівель, зокрема в післявоєнний період, у т. ч. із застосуванням електронного каталогу та динамічних систем закупівель, розвитку та підтримки конкурентного середовища у сфері публічних закупівель та вітчизняного виробництва, а також забезпечення виконання міжнародних зобов’язань України у сфері публічних закупівель).
Пропонується впровадити динамічні системи закупівель (відповідність статті 34 Директиви 2014/24/ЄС, статті 52 Директиви 2014/25/ЄС). Динамічна система закупівель доцільна як гнучкий інструмент публічних закупівель повторюваних потреб, тобто коли відбуваються систематичні закупівлі, характеристики предмета закупівлі яких зазвичай доступні на ринку від чисельних продавців. Така система є досить обізнаним механізмом, який також носить назву «відкритої рамкової угоди» (оскільки будь-який постачальник може бути попередньо кваліфікований як постачальник динамічної системи закупівлі протягом усього життєвого циклу динамічної системи закупівлі (зазвичай 2-3 роки, але може бути і довше). Динамічна система може формуватися за категоріями товарів, робіт або послуг. Цим способом закупівлі можуть користуватися і замовники.
Для замовників пропонується такий спосіб здійснення закупівель як спільні закупівлі (відповідність статті 38 Директиви 2014/24/ЄС, статті 56 Директиви 2014/25/ЄС). Замовники можуть об’єднувати свої потреби для здійснення закупівлі спільно.
Також слід дотримуватися практики Директив ЄС з питань закупівель щодо впровадження умов для здійснення закупівель за змішаним предметом закупівель – предмет закупівлі, який включає в себе одночасно публічну закупівлю товару (товарів) та/або послуги (послуг) та/або робіт, або товари, роботи, послуги, які в межах єдиного договору замовник повинен закупити відповідно до вимог цього Закону, спільно з товарами, роботами, послугами, на які не поширюється дія проекту акта. Це відбувається у випадках, коли окрема закупівля товарів, робіт або послуг є неефективною або неможливою без їхнього комбінування в одному процесі закупівлі.
Для здійснення замовником закупівель складних предметів закупівель, які можуть включати в собі інноваційні рішення або технології, потребу в яких неможливо або недоцільно задовольнити шляхом закупівлі доступних на ринку предметів закупівель, проектом акта пропонується запровадити конкурентну процедуру закупівлі - інноваційне партнерство (стаття 31 Директиви 2014/24/ЄС, стаття 49 Директиви 2014/25/ЄС).
Окрім цього у Законі передбачать застосування відкритих торгів зі скороченими строками їх проведення (до європорогових значень), опційне застосуванням електронного аукціону (що також передбачено Директивами ЄС з питань закупівель), що дозволить замовнику, ураховуючи специфіку предмета закупівлі, на власний розсуд визначати чи буде тендер проводитися з аукціоном, чи учасники мають подати свої тендерні пропозиції з остаточною ціною.
З метою збереження найкращої тендерної пропозиції пропонують надати можливість учасникам виправляти в своїх поданих тендерних пропозиціях будь-які помилки, крім тих, що призведуть до зміни предмета закупівлі, а також учасник не може додати до вже поданої тендерної пропозиції забезпечення тендерної пропозиції (якщо таке забезпечення вимагалося замовником).
Замовники проводити закупівлі товару в обов’язковому порядку з використанням електронного каталогу, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою ніж 400 тис. грн.
Мінекономіки були проаналізовані інші проблеми, що виникають на практиці у суб’єктів сфери публічних закупівель, та за результатами такого аналізу для забезпечення ефективного, прозорого здійснення публічних закупівель та належного функціонування електронної системи закупівель, до Закону запропоновано внести ряд відповідних змін.