Мобілізація і військовий облік в органах місцевого самоврядування – які повноваження та відповідальність

Роз'яснення щодо обов’язків органів місцевого самоврядування у виконанні мобілізаційних заходів та веденні військового обліку.

Мобілізація і військовий облік: повноваження та відповідальність ОМС

Бронювання працівників: Мінекономіки роз’яснює зміни

Оборонна і мобілізаційна робота, а також військовий облік громадян належать до компетенції державних органів та місцевого самоврядування. У зв’язку зі змінами до законодавства та продовженням в Україні особливого періоду, роль ОМС в цих процесах стає дедалі вагомішою.

Повістки, акти та інші документи: хто це робить в ОМС та на якій підставі

Один з ключових обов’язків ОМС під час мобілізації – забезпечення організації оповіщення та призову громадян. Цей обов’язок покладається на ОМС згідно з Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженим постановою Кабміну від 16.05.24 № 560.

Забезпечення організації оповіщення та призову в частині повноважень виконавчих органів сільських, селищних міських рад передбачає:

  • отримання розпорядження про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів;
  • видання акту про проведення оповіщення;
  • доведення що відома підприємств та установ, а також населення розпорядження про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів;
  • оповіщення резервістів та військовозобов’язаних за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання, шляхом вручення повісток під їх особистий підпис;
  • повідомлення про результати оповіщення та про відмову від отримання повісток, інформування про прибулих ВПО;
  • забезпечення прибуття резервістів та військовозобов’язаних шляхом їх перевезення від дільниць оповіщення до пунктів збору.

Увага! Представники виконавчих органів органів місцевого самоврядування можуть бути включені до складу груп оповіщення розпорядженням РДА/МВА/РВА та на підставі розпорядчого акту виконавчого комітету місцевої ради. Проте, під час здійснення заходів оповіщення представника ОМС має супроводжувати поліцейський.

Постановою КМУ від 16.05.24 № 560 чітко фіксується, хто і коли має право вручати повістки:

  • «Повістки вручає уповноважена на це особа, у томі числі із складу групи оповіщення, якщо є представник ТЦК – то це робить він. В іншому випадку уповноважена на вручення повісток особа має бути призначена наказом керівника та мати посвідчення. Повістки вручають цілодобово за адресою місця проживання/реєстрації в межах громади».

Постановою КМУ від 16.05.24 № 560 також затверджені основні зразки документів:

  • повістка;
  • акт відмови;
  • акт про факт догляду тощо.

Зокрема, для встановлення факту догляду керівником виконавчого органу ОМС утворюється комісія.

Для здійснення повноважень ОМС у сфері мобілізаційної та оборонної роботи утворюється мобілізаційний підрозділ. Сьогодні такі структурні підрозділи варто створювати як окремі одиниці та дотримуватися норм Типового положення про мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу, затвердженого постановою Кабміну № 587 від 27.04.2006 року.

Ведення військового обліку та відповідальність ОМС за порушення

Ще однією важливою сферою роботи ОМС, яка зараз викликає чимало запитань, є ведення військового обліку. Власне органи місцевого самоврядування згідно зі ст.33 Закону України «Про військовий обов'язок та військову службу» разом з іншими державними органами забезпечують функціонування системи військового обліку.

Слід зазначити, що конкретизує обов’язки ОМС щодо військового обліку Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1487. В ній ідеться про ведення виконавчими органами сільських, селищних, міських рад персонально-первинного обліку призовників, військовозобов’язаних, резервістів.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад згідно цієї постанови забезпечують:

  • ведення персонально-первинного обліку, у разі відсутності ТЦК та СП;
  • взяття на персонально-первинний військовий облік громадян, які прибули на нове місце проживання;
  • виключення з персонально-первинного військового обліку громадян під час їх вибуття;
  • виявлення осіб, які проживають, і не перебувають в них на персонально-первинному військовому обліку;
  • здійснення звіряння не рідше одного разу на рік облікових даних карток первинного обліку призовників.

У той же час за порушення правил військового обліку та організації призову на військову службу осіб із числа резервістів в особливий період ст. 42 ЗУ «Про військовий обов'язок та військову службу» передбачено відповідальність керівників та інших посадових осіб органів місцевого самоврядування. Міру відповідальності передбачає ст. 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Це штрафи за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, військовий обов’язок і військову службу, мобілізаційну підготовку та мобілізацію:

  • у мирний час: від 17 000 до 25 500 гривень, а за повторне правопорушення – від 25 500 до 34 000 гривень;
  • в особливий період: від 34 000 до 59 500 гривень.

Джерело: офіційний сайт Децентралізація

передплата журнал для бухгалтерів

Статті за темою

Усі статті за темою

Податкові зобов’язання ОМС

Органи місцевого самоврядування теж є платниками податків. Які саме податки вони сплачують так як показати в обліку нарахування податкових зобов’язань з податків і зборів та їхнє погашення ОМС, якими є бухгалтерські проведення по нарахуванню та погашенню податкових зобов’язань – у даному огляді.
6191

Податки в ОМС: бухоблік та проведення

Сплата податків не минає нікого. І бюджетники не виключення. Навіть ті, які мають відношення до влади, зокрема й місцевої. Які податки і збори є витратами ОМС, як їх обліковувати, бухгалтерські проведення. Про це та інше – у консультації.
10029

Чи проводити щорічну оцінку в ОМС

Чи проводиться зараз щорічна оцінка виконання посадовців ОМС? Чи заміняє атестація щорічну оцінку? Ці та інші пов’язані питання – в консультації.
11784

Особливості складання розрахунків до проєктів місцевих бюджетів на 2025 рік

Проєкт місцевого бюджету на 2025 рік має ґрунтуватись на розрахунках місцевих фінансових органів, бюджетних запитах головних розпорядників коштів місцевого бюджету та показниках, що стосуються місцевих бюджетів та які будуть закладені у проєкт Держбюджету на 2025 рік. Їх містять особливості складання розрахунків місцевих бюджетів, які Мінфін доводить до місцевих фінансових органів згідно зі статтею 75 Бюджетного Кодексу.
1434

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді