Про обмеження роботи близьких осіб

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
НАЗК поінформувало які наразі існують законодавчі обмеження спільної роботи близьких осіб

Про обмеження роботи близьких осіб Нові правила оплати праці держслужбовців

Щоб запобігти конфлікту інтересів і зловживанню службовим становищем, законодавство встановлює обмеження спільної роботи близьких осіб у державних органах та органах місцевого самоврядування (ОМС).

Публічні службовці не можуть:

  • мати у прямому підпорядкування близьких їм осіб;
  • бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам (ч. 1 ст. 27 Закону України «Про запобігання корупції»).

Пряме підпорядкування – це відносини прямої організаційної або правової залежності, коли підлегла особа безпосередньо залежить від керівника в організаційному чи правовому аспекті, зокрема в прийнятті на роботу чи звільнення, наданні доручень і контролі їх виконання, призначенні премій, дисциплінарних стягнень тощо.

Перелік осіб, які згідно з законодавством, вважаються близькими, досить широкий:

  • члени сім’ї: чоловік, дружина, а також за певних умов - діти, батьки;
  • родичі до другого ступеня спорідненості: рідні та двоюрідні брати і сестри, дідусі, бабусі, онуки;
  • родичі за шлюбом: тесть, теща, свекор, свекруха, зять, невістка;
  • особи під опікою: усиновлювачі, опікуни, підопічні.

Важливо: претенденти на посади публічних службовців зобов’язані повідомити про близьких родичів, що вже працюють у цій установі або органі. Таке повідомлення здійснюється стосовно всіх близьких осіб, які працюють в органі, незалежно від того, яку посаду вони обіймають, та чи призведе таке призначення до утворення відносин прямого підпорядкування між близькими особами. Це стосується не лише органу, в який працевлаштовується особа, а й установ вищого або нижчого рівня, якщо вони можуть впливати на кадрові рішення.

Проте, законодавство передбачає й винятки з обмеження щодо спільної роботи близьких осіб. Обмеження не поширюються на:

  • народних засідателів і присяжних;
  • близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи;
  • осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах. Детальніше про це виключення на сайті НАЗК.

Однак, слід пам’ятати, що на цю категорію осіб поширюються вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Це означає, що коли між близькими особами існує пряме підпорядкування, у особи, яка є керівником, існує потенційний конфлікт інтересів. У такому випадку слід вживати заходів для врегулювання конфлікту інтересів.

Далі розглянемо порядок і строки дій у разі виникнення обставин прямого підпорядкування між близькими особами.

Порядок і строки дій у разі виникнення обставин прямого підпорядкування між близькими особами

Про обмеження роботи близьких осіб

схема із сайту НАЗК

Алгоритм дій осіб, на яких одночасно поширюються вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та обмеження щодо спільної роботи близьких осіб

Про обмеження роботи близьких осіб

схема із сайту НАЗК

У разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо прямого підпорядкування, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у 15-денний строк. Якщо в зазначений термін ці обставини не були усунуті, відповідні особи або близькі їм особи протягом одного місяця з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як швидко та правильно передати сканкопії трудових книжок до ПФУ

Не відкладайте передачу сканкопій трудових книжок до Пенсійного фонду України до граничної дати — 10 червня 2026 року. Хоча закон дає час, затягування може створити проблеми як для підприємства, так і для працівників: при оформленні пенсії, перевірках або кадрових змінах. Чим раніше ви підготуєте та передасте сканкопії трудових книжок, тим спокійніше й безпечніше пройде перехід на електронний облік трудової діяльності. Тримайте покрокову інструкцію як передати скановані копії паперової трудової книжки до ПФУ та дізнайтеся чи потрібна згода працівників
50731

Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни 2026

Виконувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю — обов’язок роботодавців. Із 2026 року він зазнає змін і за недотримання вимог доведеться як заплатити штраф, так і відзвітувати. Зекономити гроші та уникнути зайвої роботи вийде із порадами від експерта далі у статті.
21987

Відсторонення від роботи: підстави, алгоритм, оплата

Із відстороненням працівника від роботи бухгалтери можуть зіткнутися за певних випадків. Що це за процедура, який її порядок застосування та у яких випадках це можливо, за наявності яких підстав та як при цьому оплачують роботу розглянемо детальніше.
739

Колективний договір: зміни, зразок, строк дії, поради

Колективний договір — обов’язковий документ для бюджетної установи. Як правильно його укласти у 2025 році, хто його підписує, що в колективному договорі перевіряють ревізори? У статті — зразок та роз’яснення від експерта
52391

Звільнення працівника у 2025 році: зміни, порядок, зразки

Звільнення працівника — тема цього огляду. Припинення трудових договорів зазнало змін у середині 2025 року, що нового для роботодавців — окреслимо у статті. Покрокова інструкція, зразки документів, повідомлення, підстави для звільнення, особливості воєнного часу для бюджетних установ — пояснює експерт
69214

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді