Як і для решти процедур публічних закупівель, Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі) передбачає можливість відміни переговорної процедури закупівель.
Нагадаємо, що переговорна процедура закупівлі є неконкурентною процедурою. Лише зрідка під час цієї процедури можливе проведення переговорів не лише з одним, а й із кількома учасниками.
Тому законодавець дозволив використовувати її лише у виняткових випадках, вичерпний перелік яких він визначив у частині другій статті 35 Закону про публічні закупівлі.
Увага!
Замовники мають усвідомлювати, що застосування переговорної процедури закупівлі фактично є винятком із загальноприйнятих конкурентних процедур. Тому проведення цієї процедури особливо уважно контролюють як державні органи контролю, так і громадські організації. Отже, замовники завжди при підготовці обгрунтувань із застосування цієї процедури мають посилатися на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність підстав для її застосування.
Вимоги до учасника переговорної процедури закупівель
Під час проведення переговорів замовник вимагає від учасника, аби той подав підтверджену документально інформацію про відповідність кваліфікаційним вимогам, визначеним у статті 16 Закону про публічні закупівлі.
Зокрема, замовник може вимагати від учасника довести відповідність одному чи кільком з таких кваліфікаційних критеріїв:
- наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
- наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Під час проведення переговорів для перевірки учасника переговорної процедури на відповідність окресленим кваліфікаційним критеріям замовник вимагає від нього перелік підтвердних документів.
Зауважимо:
не потрібно встановлювати кваліфікаційні критерії та визначати перелік документів, що підтверджують подану учасниками інформацію про відповідність їх таким критеріям, якщо йдеться про закупівлю:
- нафти,
- нафтопродуктів сирих,
- електричної енергії, послуг з її передачі та розподілу,
- централізованого теплопостачання,
- централізованого постачання гарячої води,
- послуг з централізованого опалення,
- послуг поштового зв’язку, поштових марок і маркованих конвертів,
- телекомунікаційних послуг, у т. ч. числі з трансляції радіо- та телесигналів,
- послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення,
- послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування.
Спираючись на частину третю статті 35 Закону про публічні закупівлі, за результатами проведених переговорів з учасником (учасниками) замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю.
Утім, можливі ситуації, коли справа не доходить до укладення договору. Адже закупівельне законодавство залишає за замовником право на відміну переговорної процедури закупівлі. За яких підстав це можливо?
Підстави для відміни переговорної процедури
За Законом про публічні закупівлі відміна переговорної процедури можлива за чітко обумовлених підстав.
Підстава перша
Відмінити переговорну процедуру замовник зможе тоді, коди він припустився порушення, що вплинуло на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі.
Наявність цієї підстави для відміни переговорної процедури встановлюється за результатами розгляду скарг в Антимонопольному комітеті України.
Підстава друга
Неможливо усунути порушення, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань закупівель.
Замовник за власним рішенням відміняє переговорну процедуру за цією підставою. Водночас наявність цієї підстави для відміни закупівлі може бути підтверджена за результатами розгляду скарг в Антимонопольному комітеті України.
Підстава третя
Відміна переговорної процедури можлива, якщо у замовника немає більше потреби в закупівлі цих товарів, робіт і послуг.
Підстава четверта
Замовник змушений буде відмінити переговорну процедуру у разі скорочення видатків на закупівлю товарів, робіт і послуг.
Мається на увазі:
- скорочення видатків через секвестр бюджету у поточному році і, відповідно, скорочення фінансування на виконання конкретної державної програми;
- зменшення фінансування на утримання конкретного замовника взагалі (наприклад, через зміну структури замовника), що призводить до перегляду пріоритетів закупівель та пропорційного зменшення обсягів окремих закупівель. Приміром, для придбання електроенергії, послуг з водопостачання, водовідведення, канцтоварів, оргтехніки тощо.
Підстава п’ята
Якщо учасник переговорної процедури не підписав договір про закупівлю у строк 35 днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі, замовнику доведеться таку процедуру закупівлі відмінити.
Дещо коротшим — 20 днів — є строк, відведений законом для підписання договору про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівлі у разі:
- нагальної потреби у проведенні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення тендеру, а саме пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам. Переговорна процедура закупівлі в таких випадках застосовується за рішенням замовника щодо кожної процедури;
- закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у т. ч. з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування.
Варто зазначити, що це — максимальний строк укладення договору за переговорною процедурою.
Повторюємо, що частина четверта статті 35 Закону про публічні закупівлі містить виключний перелік підстав для відміни переговорної процедури. Тобто, у разі, коли після проведення остаточних переговорів замовник і учасник не досягли згоди щодо всіх істотних умов договору про закупівлю, чи учасник відмовляється від підписання договору вже після оприлюднення рішення про намір укласти договір, замовник для відміни процедури вимушений буде у причинах для відміни вказувати одну із підстав, передбачених частиною 4 статті 35 Закону про публічні закупівлі.
Коментар до кожного з етапів — у пам’ятці:
Відміна переговорної процедури закупівлі за лотом
Переговорна процедура закупівлі може бути відмінена замовником частково (за лотом).
Лот (частина предмета закупівлі) це — визначена замовником частина товарів, робіт чи послуг, на яку в межах єдиної процедури закупівлі учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку України від 17.03.2016 № 454, замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Найчастіше переговорну процедуру закупівлі проводять за лотами через потребу організувати постачання товарів у різні місця.
Отже, замовник може оголосити про відміну переговорної процедури закупівлі лише за окремими лотами, а на закупівлю решти товарів, робіт чи послуг — укласти договір про закупівлю.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"