Чи оплачувати роботу радника селищного голови

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Селищний голова – поважна особа. Бути фахівцем в усіх питаннях – просто неможливо. Допомогти голові у такому разі може радник. Однак, чи можлива така посада для селищної ради та чи можна оплачувати роботу такого радника з коштів місцевого бюджету? Які ще варіанти оплати роботи радника є та чим радник відрізняється від помічника? Відповіді знайдете у консультації.

Чому взагалі постає питання про радника селищного голови?

Посада радника в органах місцевого самоврядування (ОМС) існує. Так, міський голова (міста обласного значення), Київський міський голова, голова районної ради, голова районної ради у місті, голова обласної ради можуть самостійно, тобто без проведення конкурсу, добирати та приймати на службу радників. Також ст. 10 Закону “Про службу в органах місцевого самоврядування” від 07.06.2001 р. № 2493 (далі Закон № 2493) дозволяє це зробити й щодо помічників. З набраних радників можна утворити й патронатну службу.

Пошук по Класифікатору професій

Однак для територіальних громад з чисельністю до 15 тис. осіб посади радника не передбачено. По це свідчить оновлений 03.08.2021 р. Додаток 50 постанови Кабміну “Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів” від 09.03.2006 р. № 268 (даліПостанова № 268). Нагадуємо, що цей додаток містить схеми посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату міських, селищних, сільських рад та їх виконавчих комітетів. У ньому оклади радника голови є для всіх територіальних громад з будь-якою чисельністю, окрім “до 15 тис. осіб”. Це ж саме, до речі, стосується посад консультанта й помічника голови.

Крім того, про радника селищного голови не згадують Типові професійно-кваліфікаційних характеристики посадових осіб місцевого самоврядування, затверджені наказом НАДС від 07.11.2019 р. № 203-19 (даліХарактеристики №203-19) Там є тільки радник (консультант) міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради. Селищної чи сільської ради тут узагалі у назві немає.

То чи може бути радник у селищного голови?

То чи можлива посада радника селищного голови?

Ні, не можлива. Так виходить, що для голови територіальної громади з чисельністю до 15 тис. осіб радника бути не може. При цьому мова зараз йде саме про чисельність населення громади, а не поняття селища, села тощо. Навіть якщо це об’єднана територіальна громада, але вона не нараховує достатньої кількості жителів, то посади радника, яка фінансується за рахунок місцевого бюджету, у штатному розписі ОМС бути не може.

Як бачимо, законодавці вирішили, що голови невеликих територіальних громад можуть обійтися й без радників, консультантів, помічників, справляючись із завданнями самостійно.

☛ Голови територіальних громад з чисельністю до 15 тис. осіб НЕ МОЖУТЬ мати у штаті радника (консультанта) чи помічника

Однак така ситуація не означає, що радника у голів таких територіальних громад не може бути взагалі. Вони можуть бути, але на громадських засадах. Це значить, що вони виконують свої функції безоплатно. Такий “громадський” радник також не вважається посадовою особою, так як працює на громадських засадах, тобто у нього немає трудових відносин з ОМС.

Чи можна оплачувати роботу “громадського” радника селищного голови з місцевого бюджету?

Ні, не можна. Не можна оплачувати роботу такій особі саме як радника. У селищній громаді не може бути такої посади у селищному ОМС, так як чисельність населення громади, скоріше за все, менша за 15 тис. осіб. Це ж саме стосується консультантів і помічників.

Однак дещо все ж таки у питанні оплати вирішити можна.

Як оплатити роботу радника селищного голови, якщо формально це такої посади бути не може?

Можливі й більш “цікаві” для радників селищних голів варіанти компенсації їхньої праці, аби обійти згадану вище формальність з відсутністю можливості створити посаду “радник” у селищному ОМС. Серед таких “цікавих” варіантів:

  • оформлення виконання певного завдання, наприклад написання аналітичного матеріалу (дослідження), як виконання роботи за цивільно-правовим договором (ЦПД). Кількість таких договорів за рік не обмежена. Якщо кошторисом ОМС передбачена оплата таких послуг, то такий варіант цілком можливий. Однак на постійній основі укладати такі договори не варто й вживати в них професійну назву “радник” теж не потрібно. Інакше, інспекторами з Держпраці це може бути розцінено як приховування трудових відносин. Крім того, такі аналітичні матеріали, дійсно, мають існувати, аби можна було її продемонструвати при перевірці державним аудиторам (ревізорам);
  • оформлення такої особи на роботу в ОМС під іншою посадою, найбільш близькою за змістом. Наприклад, посада головного спеціаліста (це теж посадова особа) або й заступника голови. При чому можна й оформити неповний робочий час, роботу за строковим договором. Однак недолік – у нього має бути власні завдання й трудові функції за такою посадою і результати роботи, які можна продемонструвати й або довести перевіряючим;
  • робота на комунальному підприємстві (КП), що створене місцевою радою. Там може бути його основна посада. Наприклад, “громадський” радник там може обіймати посаду економіста, секретаря, заступника директора тощо. Однак документально виконання роботи, отримання премій, надбавка за інтенсивність праці тощо на даному КП має бути прямо пов’язане з діяльністю такого КП, аби не було проблем з державними аудиторами (ревізорами);
  • робота у неприбутковій громадській організації (НГО). Він може отримувати зарплату й там. У свою чергу, така НГО за певним грантом може отримати фінансування й з місцевого бюджету, наприклад для розвитку певних цільових програм (екологічних, освітніх, розвитку громади тощо).

Аналогічно можна й “оформити” оплату свого “громадського” помічника. Звичайно, що всі такі варіанти можливі лише, якщо такі НГО, КП у даної територіальної громади. При цьому офіційно у внутрішніх документах таких НГО, КП згадувати про якісь дорадчі трудові функції по відношенню до голови селищної ради, очевидно, що не можна. Тут багато чого залежить від того напряму роботи, яку має виконувати радник, потреб голови селищної ради та решти індивідуальних особливостей.

☛ Найпростіше у селищній раді оплатити роботу особи-радника через оформлення декілька разів на рік ЦПД на підготовку аналітичних матеріалів тощо

Наостанок з’ясуємо взагалі навіщо радники, консультанти помічники потрібні голові ОМС та чим вони відрізняються.

Чим узагалі займається радник голови ОМС?

За Характеристиками № 203-19 радник – це аналітик у голови ОМС. Він зокрема:

  • готує проєкти поточних і перспективних планів роботи місцевої ради;
  • аналізує стан справ за відповідними напрямами;
  • бере участь у розробці проєктів рішень місцевої ради та розпоряджень голови ОМС;
  • бере участь в організації нарад, семінарів, засідань місцевої ради;
  • готує для голови ОМС інформаційно-аналітичні записки, огляди, звіти, проєкти доповідей тощо;
  • займається розвитком інформаційного зв’язку зі структурними підрозділами виконкоми місцевої ради, підприємствами, громадськими об’єднаннями тощо.

На посадах радників, як правило, працюють діючі та колишні депутати місцевих рад, фахівці з питань економіки, фінансів, бюджетування, а також викладачі, науковці з місцевих закладів освіти, громадські діячі. Взагалі може працювати будь-який потрібний голові фахівець.

☛ Радник – це аналітик, який висловлює власне бачення щодо стратегічних питань розвитку територіальної громади, готує інформаційно-аналітичні матеріали

Радник належить до таких категорій посад у ОМС (ст. 14 Закону № 2493):

  • 5 – Київська рада, обласні ради;
  • 6 – міські ради (міста обласного значення);
  • 7 – міські ради (міста районного значення), районні ради у містах.

Категорія посади впливає на надбавку за ранг раднику.

ТРИ ЗАПИТАННЯ ДО БУХГАЛТЕРА ??

Чим радник відрізняється від консультанта або помічника голови ОМС?

Питання цікаве. Радник і консультант – це практично одне й те саме, тобто різні назви тієї самої посади. Принаймні Характеристики № 203-19 не розділяють посади радника і консультанта й у них зазначено “радник (консультант)”. Таким чином, називатися посада буде так, як записано у штатному розписі, внутрішніх посадових інструкціях та внутрішніх наказах ОМС. Кому яка назва до вподоби.

Щодо помічника голови ОМС, то у нього у порівнянні з радником менше самостійної аналітичної роботи. Так, зі спільного у помічника:

  • є теж робота над проєктами документів, які надходять на підпис голові ОМС;
  • є підготовка інформаційних, довідкових, аналітичних матеріалів, виступів, проєктів;

☛ Радник – це більш вузький фахівець щодо стратегічних питань, а помічник – це більш універсальний фахівець щодо поточних питань

Однак у помічника голови ОМС є ще й відмінні обов’язки:

  • супроводження голови під час робочих поїздок, нарад, заходів, оформлення протокольних доручень за їхніми результатами, інформування голови про їхнє виконання;
  • узагальнення інформації про виконання доручень голови;
  • підготовка матеріалів для прес-конференцій голови, зустрічей з представниками ЗМІ;
  • вирішення різних організаційних питань.

Таким чином, радник у порівнянні з помічником – це більш спеціалізований за певним напрямом фахівець, який виконує суто аналітично-дорадчу функцію, зосереджений більше на стратегічних, аніж поточних питаннях. Сюди більше належить підготовка матеріалів та висловлення свого власного бачення розвитку громади та інших питань. Він не зобов’язаний супроводжувати голову й, по-суті, може працювати віддалено, підтримуючи зв’язок з головою за рахунок телефонного, Інтернет-зв’язку тощо.

☛ Радник за змістом своїх трудових функцій може працювати й віддалено (дистанційно), а помічник має більше часу проводити з головою ОМС, часто супроводжуючи його, що робить віддалену роботу практично неможливою

Щодо помічника, то він більш універсальний фахівець і бути більше часу поруч з головою ОМС, супроводжувати його. Віддалена (дистанційна) робота для нього врядчи можлива.

Звичайно, що всі описані вище деталі роботи радника (консультанта) й помічника, застосування віддаленої (дистанційної) роботи мають визначатися внутрішніми інструкціями та правилами трудового розпорядку конкретного ОМС.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді