Як перерозподілити поточні видатки КЕКВ: покроковий алгоритм

Стаття-подарунок від журналу «Головбух Бюджет»
Автор
група експертів з бюджетного обліку об'єднаної редакції Експертус Головбух
Замовник хоче перерозподілити поточні видатки КЕКВ у межах загального обсягу бюджетних призначень. Бюджетне законодавство не забороняє перерозподіл коштів між КЕКВ. Треба лише правильно все зробити

СИТУАЦІЯ

Наприкінці бюджетного року в замовника залишаються невикористані кошти за КЕКВ 3142. Він збирається у межах загального обсягу бюджетних призначень здійснити перерозподіл коштів між КЕКВ, щоб придбати програмне забезпечення за КЕКВ 3160. Як діяти?

Мінзарплата, податкові ліміти та бюджетні обмеження в Держбюджеті 2026

РOЗВ’ЯЗАННЯ

Замовники — розпорядники бюджетних коштів державного/місцевих бюджетів можуть змінювати затверджені кошторисом бюджетні асигнування за окремими КЕКВ. Скажімо, внести зміни до кошторису:

а) щоб здійснити перерозподіл коштів між КЕКВ та використати зекономлені за окремими КЕКВ:

  • бюджетні асигнування загального фонду;
  • бюджетні асигнування за іншими надходженнями спецфонду;
  • власні надходження спецфонду;

б) використати бюджетні асигнування, які додатково виділив головний розпорядник бюджетних коштів (далі — головний розпорядник), із загального фонду чи за іншими надходженнями спецфонду;

в) повернути бюджетні асигнування, які відкликав головний розпорядник, із загального фонду чи за іншими надходженнями спеціального фонду;

г) зарахувати власні надходження, які не передбачав кошторис, та використати їх.

Для того, щоб унести зміни до кошторису за загальним та спеціальним фондом, слід оформити окремі довідки. А щоб оголосити нову закупівлю — передбачити її в річному плані закупівель.

Як це правильно зробити за три кроки — дивіться далі.

Крок 1. Складіть довідки про зміни та затвердьте їх в установі вищого рівня

Щоб перерозподілити та використати зекономлені бюджетні асигнування, складіть довідки про зміни:

  • до кошторису;
  • плану асигнувань загального фонду державного/місцевих бюджетів (за винятком надання кредитів з такого бюджету) або плану спеціального фонду державного/місцевих бюджетів (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) — якщо робите перерозподіл за іншими надходженнями спецфонду;
  • плану використання бюджетних коштів та помісячного плану використання бюджетних коштів, а також якщо ви заклад освіти чи охорони здоров’я.

У таких довідках зменште обсяг видатків за тими КЕКВ, за якими бюджетні асигнування зекономлені, та збільште їх за тими, у видатках за якими маєте потребу.

Довідка про зміни згідно з абзацом 16 пункту 47 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228 (далі — Порядок № 228), затверджується у тому самому порядку, що і документ, до якого вносять зміни. Як правило, довідку про зміни до кошторису затверджує керівник установи вищого рівня. Але є випадки, коли її затверджує інша особа. Ці винятки наведені у пункті 33 Порядку № 228.

Зверніть увагу, якщо довідка про зміни до кошторису складена (підписана), але не затверджена, — зміни до кошторису не внесені.

Зважте: зміни щодо зменшення планових показників можна вносити тільки у межах залишку невикористаних планових показників.

Зміни до кошторису, плану асигнувань загального фонду бюджету, плану надання кредитів із загального фонду бюджету та плану спеціального фонду, плану використання бюджетних коштів (крім плану використання бюджетних коштів одержувача), помісячного плану використання бюджетних коштів вносять після внесення змін до розпису відповідного бюджету (абз 15 п. 47 Порядку № 228). Це стосується як загального, так і спеціального фондів бюджету.

Однак, не потрібно вносити зміни до розпису бюджету за абзацом п’ятим пункту 49 Порядку № 228 за власними надходженнями; надходженнями субвенції з місцевого бюджету до держбюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів, фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування,  далі — Субвенція).

Як правило, установа подає головному розпоряднику довідки про зміни з відповідним обґрунтуванням. Головний розпорядник готує до місцевого фіноргану пропозиції щодо необхідності внесення зміни до розпису бюджету з відповідним обґрунтуванням. Після затвердження змін до розпису бюджету місцевий фінорган передає їх органу Казначейства для реєстрації та взяття на облік, а також надає відповідну довідку головному розпоряднику. Головний розпорядник вносить зміни до зведених документів, подає до органу Казначейства ці зміни та реєстри змін розподілу показників цих зведених документів для реєстрації та взяття на облік. І лише після їх реєстрації органом Казначейства затверджує довідки про зміни до кошторису, що подані установою — розпорядником нижчого рівня.

Крок 2. Подайте документи до Казначейства

Подайте затверджені довідки про зміни на реєстрацію та взяттю на облік до органу Казначейства — не пізніше останнього робочого дня поточного місяця на паперових та електронних носіях (абз. 7 п. 6.3 гл. 6 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.2012 № 938). За потреби одночасно надайте інформацію щодо коригування обсягів узятих бюджетних зобов’язань.

Однак у такому разі, щоб унести зміни до спецфонду кошторису за власними надходженнями й за надходженнями Субвенції, спочатку візьміть у Казначействі довідку про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки, що відкриті в органах Казначейства. Тоді подайте до органу Казначейства за місцем обслуговування довідку про зміни до кошторису та зведення показників спеціального фонду кошторису. А ось зміни до розпису за спецфондом бюджету вносити не потрібно.

Зверніть увагу, якщо довідка про зміни до кошторису складена (підписана) та затверджена, але не зареєстрована в органі Казначейства, — зміни до кошторису не внесені.

Увага: уносьте зміни до спецфонду кошторису в частині збільшення надходжень та видатків, коли обсяги надходжень бюджетних коштів за власними надходженнями спецфонду кошторису фактично перевищили обсяги, враховані під час затвердження відповідного бюджету, з урахуванням залишків бюджетних коштів на початок року. У цьому разі підставою є розрахунки з обґрунтуванням.

Якщо фактичний обсяг власних надходжень з урахуванням залишків бюджетних коштів на початок року менший, ніж планові показники, враховані у спецфонді кошторису, за три тижні до кінця бюджетного періоду внесіть зміни до спецфонду кошторису та зведення показників спеціального фонду кошторису. Тобто зменште надходження і видатки з огляду на очікуване виконання спецфонду кошторису в бюджетному періоді.

Крок 3. Унесіть зміни до річного плану закупівель

Перш ніж провести закупівлю, замовник планує її з огляду:

  • на потребу в предметі закупівлі;
  • очікувану вартість такого предмета закупівлі.

У річному плані закупівель згідно із частиною другою статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) замовник має зазначити за кожною назвою предмета закупівлі, зокрема розмір бюджетного призначення та/або очікувану вартість предмета закупівлі.

Товари, роботи й послуги, які плануєте закуповувати за перерозподілені кошти, заплановані на закупівлю іншого предмета закупівлі або фінансування інших видатків, уважайте новим предметом договору і новим предметом закупівлі. Підтверджує це висновок Мінекономіки (лист від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06).

Тож вид закупівлі для нового предмета закупівлі визначайте з урахуванням вартісних меж, що встановлює Закон № 922. Очікувану вартість рахуйте без обсягів закупівель за аналогічним предметом закупівлі, які вже провели цього року.

Після реєстрації та взяття на облік у органі Казначейства довідки про зміни до кошторису — складіть зміни до річного плану закупівель, затвердьте їх у керівника установи та розмістіть їх у Електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження. Обов’язок відображати предмет закупівлі у річному плані закупівель (незалежно від його вартості) визначений у пункті 14 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Лиш після цього замовник може придбати програмне забезпечення за КЕКВ 3160.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді