Субвенція місцевим бюджетам
Що таке субвенція?
У законах про Державний бюджет та у рішеннях про місцевий бюджет на відповідний рік передбачають кошти для інших бюджетів на ті чи інші програми, які передаються на безоплатній і безповоротній основі. Такі видатки називають міжбюджетними трансфертами. Вони є четвертою складовою доходів бюджету, окрім податкових, неподаткових надходжень і доходів від операцій з капіталом (ч. 1 ст. 9 Бюджетного кодексу України, далі – БКУ).
Субвенція – це міжбюджетний трансферт, точніше один із його видів. Її надають з державного чи місцевого бюджету (загального, спеціального або резервного фонду). Залежно від джерела фінансування вона поділяється на види. Субвенція завжди має цільове спрямування й вона безповоротна, але за умови дотримання цільового призначення коштів.
☛ Трансферт (субвенція, дотація) – це передача (рух) коштів з одного бюджету до іншого. Як правило, це відбувається «згори вниз»: від державного бюджету до місцевого. Однак ще субвенція може бути від одного місцевого бюджету іншому.
- Завчасно утримали військовий збір за ставкою 5%: як виправити
- Інвентаризація-2024: відповіді на гарячі запитання
- Як перевіряє Держпраці під час воєнного стану
- Новації КЗпП: службова перевірка з відстороненням, звільнення за розголошення інформації
- Як зламаний спідометр не допоміг ревізорам виграти суд
Субвенція і дотація: у чому різниця?
Субвенція не єдиний міжбюджетний трансферт. Ще є дотації (див. ч. 1 ст. 96 БКУ). Субвенція від дотації відрізняється призначенням:
дотація спрямована на покриття дефіциту, наприклад місцевого бюджету, вирівнювання платоспроможності місцевих бюджетів, компенсацію втрат бюджетів через надання державою певних пільг (див. ст. 103 БКУ), переданих державою на місцеві бюджети видатків, наприклад на утримання закладів охорони здоров’я;
субвенція спрямована, по-перше, на спільне фінансування, наприклад спільне утримання певних об’єктів між державним і місцевим бюджетом, виконання інвестиційних проєктів, спільне фінансування зарплат освітянам тощо. По-друге, вона має більш виражений цільовий характер, визначаються умови її отримання й куди саме мають спрямовуватися такі кошти. Наприклад, освітня субвенція в своїх умовах має стимулювання оптимізації мережі навчальних закладів територіальної громади, а спрямованість коштів – зарплати педпрацівникам у закладах даної територіальної громади.
Прикладом того, що субвенція має більш цільову спрямованість, аніж дотація, може бути порівняння освітньої субвенції та додаткової дотації на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між місцевими бюджетами області. Така дотація має значно більший перелік витрат, які вона може покрити, наприклад всі витрати на охорону здоров’я з пп. «3» ч. 1 ст. 90 БКУ, серед яких не тільки зарплата, але й оплата комунальних послуг і енергоносіїв.
☛ Більш вузька цільова спрямованість та наявність ознак спільного фінансування заходу, під який такий трансферт виділяється – це ключові риси субвенцій
Однак і субвенція, і дотація є міжбюджетними трансфертами. І більш вузька цільова спрямованість субвенцій за наявності певних обставин може бути розширена. Так, та ж освітня субвенція за ч. 4 ст. 1032 БКУ, якщо на кінець року вона залишилася, то може бути використана не тільки з урахуванням свого цільового призначення, але й на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Як приклад такого використання можна навести розподіл залишку освітньої субвенції у кінці:
- 2020 року – на організацію дистанційного навчання у зв’язку з карантинними заходами під час пандемії COVID-19;
- 2022 року – на заходи тероборони та облаштування бомбосховищ.
Щодо кінця 2023 року, то якихось спеціальних рекомендацій на використання освітньої субвенції від МОН не було. Отже, якщо є залишок, то можна простимулювати вчителів преміями та грошовими винагородами, адже їхня праця в нинішніх воєнних умовах з постійними сигналами тривоги та переміщенням дітей до шкільних бомбосховищ варта більш гідної оцінки.
Види субвенцій
Види субвенцій залежать від того, з якого бюджету їх надаватимуть:
- з державного – місцевим бюджетам (обласним, районним, об’єднаних територіальних громад, міст обласного та/або районного значення, селищним, сільським);
- з місцевого – іншим місцевим бюджетам (наприклад, з районного – селищному або з сільського – районному).
◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️
Субвенції з державного бюджету 2024
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам теж бувають різних видів (див. зокрема ст. 97 БКУ):
- на здійснення державних програм соціального захисту;
- на виконання інвестиційних проектів (правила – див. ст. 105 БКУ);
- на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (правила – див. ст. 1031 БКУ);
- освітня субвенція (правила – див. ст. 1032 БКУ);
- субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (правила – див. ст. 1033 БКУ);
- субвенція на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, тобто зони АЕС (див. зокрема Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, які затверджені постановою Кабміну від 15.02.2012 р. № 91);
- інші субвенції. Наприклад, на розвиток об’єднаних територіальних громад (ОТГ), підтримку заходів соціально-економічного розвитку окремих територій, будівництво певних спортивних комплексів, створення центрів культурних послуг. Такі субвенції, як правило, не є сталими й змінюються щороку в законі про держбюджет на відповідний рік. Приклади для 2024 року – наведені далі.
☛ Освітня субвенція – найбільша серед міжбюджетних трансфертів
Освітня субвенція у 2024 році
У міжбюджетних трансфертах у 2024 році освітня субвенція, яка становить 103,2 млрд грн (подробиці – див. джерело від МОН, а також див. Додаток 5 до Закону «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 р. № 3460, далі – Закон про Держбюджет 2024). Освітню збільшено, якщо порівняти з 2023 роком (87,5 млрд грн). Таке підвищення дасть змогу підвищити зарплати педпрацівникам: на 10,4% (з 01 січня) і ще потім посеред року на 12,6% (з 01 квітня) (за тарифною сіткою ЄТС). Також у освітню субвенцію закладено поділ класів на групи. Розглянемо також обсяги інших субвенцій.
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам
Обсяги міжбюджетних трансфертів за їхніми видами і в розрізі місцевих бюджетів визначає Додаток 6 до Закону про Держбюджет 2024. Приклади таких інших субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам у 2024 році такі:
- виплата грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей ветеранів війни, осіб з інвалідністю I-II групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО та війні з росією – 2 997 млн. грн;
- виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в АТО та війні з росією – 2 352 млн. грн;
- виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей учасників бойових дій на території інших держав – 399 млн. грн;
- забезпечення інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України – 3 845 млн. грн;
- створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти – 500 млн. грн;
- надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами – 304,5 млн. грн;
- забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» – 1 500 млн. грн;
- облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту – 2 500 млн. грн;
- придбання шкільних автобусів – 1 000 млн. грн;
- придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти –1 500 млн. грн;
- здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я – 1 734 млн. грн;
- облаштування безпечних умов у закладах охорони здоров’я – 1 000 млн. грн;
- проектні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, підтримку малих групових будинків та забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа – 575,3 млн. грн;
- створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі – 200,2 млн. грн;
- забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їхніх повноважень – 172,4 млн. грн;
- фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження – 20 млн. грн;
- завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі – 109,8 млн. грн;
- виконання окремих заходів з реалізації соціального проекту «Активні парки-локації здорової України» – 54 млн. грн;
- проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів – 7 613 млн. грн;
- реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоровʼя на службі у людей» – 37,1 млн. грн;
- реалізацію проекту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (НОРЕ)» – 248,4 млн. грн;
- реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України – 2346 млн. грн;
- реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України – 4 498 млн. грн;
- «подовження третьої лінії метрополітену у м. Харкові» – 722 млн. грн;
- «завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі» – 549 млн. грн;
- відновлення об’єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2» – 519,5 млн. грн.
Зміни щодо субвенцій місцевим бюджетам, які пов’язані з воєнним станом
У 2024 році і далі діє постанова Кабміну «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» від 11.03.2022 р. № 252 (далі – Постанова № 252). За нею зокрема передбачено таке, що військові адміністрації населених пунктів, обласні, районні та КМВА:
- можуть приймати рішення (кожна із сторін) про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету;
- здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів трансфертів з державного та місцевих бюджетів місцевим бюджетам, а також затверджувати місяцеві бюджети, які складені місцевими фінансовими органами;
- здійснювати без погодження відповідною комісією місцевої ради передачу бюджетних призначень від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого, перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, додаткові дотації та субвенції.
Зміни щодо субвенцій місцевим бюджетам, які пов’язані з Законом про держбюджет на 2024 і воєнним станом
Крім того, на 2024 рік встановлено розподіл Кабміном субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам на реалізацію проєктів в рамках:
- Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України;
- Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів у рамках Програми з відновлення України (ст. 19 Закону про Держбюджет 2024, діє як виняток до ч. 6 ст. 108 БКУ);
- Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (ст. 29 Закону про Держбюджет 2024, як виняток до ст. 1031 БКУ).
Наостанок розглянемо декілька загальних питань субвенцій – субвенції з місцевого бюджету (і такі є), перерозподіл обсягів трансферту та загальні напрями використання найбільш поширених субвенцій у звичайні довоєнні часи.
Субвенції з місцевого бюджету
Субвенція з місцевого бюджету іншому місцевому бюджету видається на (див. ст. 101 БКУ):
- утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування;
- виконання інвестиційних проектів, у тому числі на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування;
- інші цілі.
Умови надання субвенції з місцевого бюджету іншому місцевому бюджету визначають відповідні місцеві ради у договорі сторін з урахуванням положень БКУ.
Перерозподіл обсягу трансферту
У розписі державного чи місцевого бюджету визначені загальні обсяги бюджетних призначень, у т. ч. обсяги міжбюджетних трансфертів. Скільки становитимуть субвенції з бюджету – вирішують (перерозподіляють обсяг):
- Кабмін за погодженням з Комітетом ВР з питань бюджету – для субвенцій з державного бюджету;
- місцеві держадміністрації за погодженням з комісією місцевої ради з питань бюджету – для субвенцій з обласного та районного бюджетів;
- виконавчі органи місцевої ради за погодженням з комісією місцевої ради з питань бюджету – якщо субвенція надається за рішенням ради міста обласного (не районний центр), районного значення, ради об’єднаної територіальної громади, селищної, сільської рад.
Такий порядок перерозподілу встановлює частина восьма ст. 23 БКУ.
Загальні напрями використання субвенцій
Міжбюджетні трансферти установи використовують за призначенням, яке зазначене у відповідному порядку використання коштів. Розглянемо основні з них у таблиці нижче.
НАПРЯМИ ВИКОРИСТАННЯ СУБВЕНЦІЙ | ||
Вид субвенції | Напрям використання | Підстава |
субвенції з державного бюджету на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах | спрямовують на об’єкти будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду | |
освітня субвенція | на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників спеціальних шкіл, ліцеїв та інших за переліком |
Якщо субвенція надана із загального фонду бюджету, у кінці бюджетного року невикористаний її залишок повертають. Якщо її надано зі спеціального фонду, залишки цього міжбюджетного трансферту переходять на наступний бюджетний рік.