Особливості складання розрахунків до проєктів місцевих бюджетів на 2025 рік

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
Проєкт місцевого бюджету на 2025 рік має ґрунтуватись на розрахунках місцевих фінансових органів, бюджетних запитах головних розпорядників коштів місцевого бюджету та показниках, що стосуються місцевих бюджетів та які будуть закладені у проєкт Держбюджету на 2025 рік. Їх містять особливості складання розрахунків місцевих бюджетів, які Мінфін доводить до місцевих фінансових органів згідно зі статтею 75 Бюджетного Кодексу.

Місцевий фінансовий орган аналізує стан виконання дохідної та видаткової частин місцевого бюджету, особливості та показники від Мінфіну та доводить до головних розпорядників коштів місцевого бюджету інструкції щодо складання бюджетних запитів. А вже на основі отриманих бюджетних запитів складатиме проєкт місцевого бюджету на 2025 рік.

Зупинимось на особливостях складання розрахунків місцевих бюджетів на 2025 рік більш детально, у т. ч. новації щодо обсягів міжбюджетних трансфертів, у формуванні дохідної та видаткової частин проєкту місцевого бюджету.

Розрахунки місцевих бюджетів 2025 рік: що врахувати

Військові дії, що тривають третій рік поспіль з дня повномасштабного вторгнення рф, вкрай негативно впливають на всі сфери суспільного життя. Під час бюджетного планування слід врахувати нестабільну макроекономічну ситуацію в країні, економічні втрати, яких зазнають територіальні громади та держава, щоденні руйнування інфраструктури, енергетичну кризу, демографічні та міграційні негативні процеси.

Безпека і оборона залишаються абсолютними пріоритетами проєкту Держбюджету на 2025 рік. Усі учасники бюджетного процесу мають надзвичайно зваженого і продумано підійти до визначення напрямів витрачання бюджетних коштів як у поточному 2024 році так і наступному 2025 році.

Складаючи проєкт місцевого бюджету на 2025 рік, а також бюджетні запити на 2025–2027 роки необхідно формувати цілі відповідно до цілей та пріоритетів, визначених прогнозними і програмними документами економічного та соціального розвитку, а також ураховувати інші стратегічні рішення, прийняття яких викликано воєнним часом.

Головні розпорядники бюджетних коштів зобов’язані:

  • прагнути досягти цілей бюджетної політики під час розподілу граничних показників за бюджетними програмами;
  • спрямовувати кошти в межах доведених граничних показників на заходи відповідно до їх пріоритетності та актуальності, а також з урахуванням можливої економії коштів у межах окремих бюджетних програм;
  • оцінювати ефективність бюджетних програм, які вони пропонують для включення до проєкту місцевого бюджету, на предмет ефективності, результативності, доцільності тощо.

Щоб розрахунок місцевого бюджету 2025 враховував усі вимоги сьогодення, під час планування слід врахувати:

Формуючи бюджетні запити та проєкти місцевих бюджетів слід охопити усі ключові програмні документи стратегічного значення у сфері регіонального та місцевого розвитку, зокрема:

  • Державну стратегію регіонального розвитку на 2021–2027 роки (постанова КМУ від 05.08.2020 № 695);
  • регіональні стратегії розвитку;
  • стратегії розвитку територіальних громад / плани економічного та соціального розвитку територіальних громад.

Розрахунки проєктів місцевих бюджетів 2025 року ґрунтуються на аналізі/прогнозах дохідної і видаткової частин бюджету та достовірних бюджетних запитах.

Розрахунок місцевого бюджету: дохідна частина

Ресурс місцевих бюджетів у 2025 році становитиме 716,7 млрд грн, у т. ч.:

  • за загальним фондом – 672,4 млрд грн;
  • спеціальним фондом – 44,3 млрд грн.

Прогнозний обсяг доходів місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів з державного бюджету) визначено в сумі 499,7 млрд грн, у т. ч.:

  • за загальним фондом – 473,2 млрд грн;
  • спеціальним фондом – 26,5 млрд грн.

У порівнянні до плану на 2024 рік доходи місцевих бюджетів збільшено на 16,3 млрд грн або на 3,4% (до очікуваних зменшено на 1,4 млрд грн або на 0,3%), у т. ч.:

  • по загальному фонду – збільшуються на 11 млрд грн або на 2,4% (до очікуваних збільшуються на 3,5 млрд грн або на 0,7%);
  • спеціальному фонду – збільшуються на 5,3 млрд грн або на 24,7% (до очікуваних зменшуються на 4,9 млрд грн або на 15,6%).

Доходи загального фонду

Основним джерелом надходжень загального фонду є податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), що становить 56,8% від показника доходів загального фонду 2025 року.

Прогнозні показники розраховані Мінфіном в програмному середовищі Eviews10 та базуються на використанні залежностей, що виявлені методами регресійного аналізу, між фактичними надходженнями ПДФО та середньою заробітною платою штатних працівників, кількістю працюючих, ставкою ПДФО, а також з урахуванням змін в обліку статистичних показників заробітної плати штатних працівників.

Також розраховано надходження місцевих бюджетів за рахунок:

  • податку на прибуток підприємств недержавної форми власності та комунальних підприємств і фінансових установ;
  • рентної плати;
  • акцизного податку;
  • податку на майно;
  • єдиного податку;
  • плати за ліцензії оптової та роздрібної торгівлі.

Так, показник надходжень 10% податку на прибуток підприємств недержавної форми власності та комунальних підприємств і фінансових установ до місцевих бюджетів (обласних) на 2025 рік прогнозують у розмірі 22,8 млрд грн, порівняно із очікуваним показником на 2024 рік надходження зменшаться на 2,2 млрд грн або на 8,9%.

Надходження до місцевих бюджетів на 2025 рік рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів очікують у сумі 1,18 млрд грн, рентної плати за спеціальне використання води – 707,3 млн грн, рентної плати за користування надрами – 5,4 млрд грн, порівняно із очікуваним показником на 2024 рік, вони збільшуться на 512,4 млн грн або на 10,5%. Прогнозний показник рентної плати за користування надрами з видобутку природного газу, нафти та газового конденсату на 2025 рік становить 2,4 млрд грн, порівняно із очікуваним показником на 2024 рік, збільшується на 170,4 млн грн або на 7,5%.

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ТА СЛУЖБИ В ОМС

Показник надходжень акцизного податку на 2025 рік становить 35,8 млрд грн. Надходження акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального на 2025 рік, порівняно із очікуваними надходженнями 2024 року, збільшуються на 7,0 млрд грн або на 56,4%.

Надходження податку на майно (плата за землю) до місцевих бюджетів на 2025 рік очікують у сумі 42,8 млрд грн, порівняно із очікуваним показником на 2024 рік, збільшується на 3,1 млрд грн або на 7,9%. Надходження суми податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) на 2025 рік очікують в сумі 12,97 млрд грн. Прогнозна сума транспортного податку на 2025 рік становить 250,9 млн грн.

Прогнозна сума єдиного податку на 2025 рік становить 70,7 млрд грн, порівняно із очікуваним показником на 2024 рік, збільшується на 6,6 млрд грн або на 10,2%.

Надходження від плати за ліцензії оптової торгівлі до місцевих бюджетів на 2025 рік становить 277 млн грн, і практично залишається на рівні очікуваного показника у 2024 році. А від плати за ліцензії роздрібної торгівлі до місцевих бюджетів на 2025 рік очікують надходження у сумі 774,7 млн грн, порівняно із очікуваним показником на 2024 рік надходження збільшується на 20,8 млн грн або на 2,8%.

Звичайно, місцевий фінансовий орган самостійно визначатиме обсяг надходжень свого бюджету, адже кожен проєкт місцевого бюджету на 2025 рік має ґрунтуватись на відповідних розрахунках місцевого фінансового органу, бюджетних запитах головних розпорядників коштів місцевого бюджету та показниках, що стосуються місцевих бюджетів, у т. ч. які закладені в БК, ПК, Держбюджеті 2025.

Доходи спеціального фонду

Основні надходження спеціального фонду місцевого бюджету 2025 року складатимуть:

  • власні надходження бюджетних установ – 22,7 млрд грн (85,5%);
  • кошти від продажу землі – 1,6 млрд грн (6,0%);
  • екологічний податок – 1,2 млрд грн (4,5%);
  • кошти від відчуження майна, що перебуває в комунальній власності, – 507,2 млн грн (1,9%);
  • цільові фонди, утворені ОМС та місцевими органами виконавчої влади, – 465 млн грн (1,8%).

Прогнозні показники дохідної частини місцевих бюджетів на 2025 рік це планові показники, чи відповідатимуть фактичні плановим показникам – все залежить від ситуації та умов в тій чи іншій громаді та в цілому в державі, з яких виходили при плануванні дохідної частини місцевого бюджету.

Детальніше про дохідну частину місцевих бюджетів дивіться у Пояснюючій записці Мінфіну до оцінки доходів місцевих бюджетів на 2025 рік.

вища школа головбуха

Розрахунок місцевого бюджету: видаткова частина

Як і в минулих звітних періодах розрахунки місцевих бюджетів 2024 за видатками першочергово мають враховувати потребу в коштах:

  • на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати;
  • проведення розрахунків за електричну й теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ і послуги зв’язку, які споживають бюджетні установи.

Плануючи видаткову частину проєкту місцевого бюджету 2025 року слід врахувати, що:

  • розміри мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС залишаються на рівні грудня 2024 року;
  • розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб залишається на рівні 2024 року;
  • видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв запропоновано зберегти на рівні 2024 року;
  • індексацію зарплати у 2025 році проводитимуть в межах фонду оплати праці.

Під час підписання бюджетних запитів керівники ОМС та бюджетних установ, що фінансуються з місцевого бюджету, мають перевірити чи буде дотримано частину першу статті 51 БК, а саме чи буде дотримана вимога щодо утримання працівників та їх сум заробітної плати (включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу) у межах бюджетних асигнувань на заробітну плату.

🎁 Тримайте подарунок від від е-журналу Головбух Бюджет:
авансовий звіт зразок
Авансовий звіт – зразок для бюджетників

Скачати

Розрахунки місцевих бюджетів: міжбюджетні трансферти

Проєктом Держбюджету 2025 передбачено для місцевих бюджетів такі трансферти:

  • дотації – 78,8 млрд грн;
  • субвенції за загальним фондом державного бюджету – 120,4 млрд грн;
  • субвенції за спеціальним фондом державного бюджету – 17,7 млрд грн.

Дотації місцевому бюджету

Дотації для місцевих бюджетів проєкт Держбюджету 2025 передбачає таких видів:

  • базову дотацію;
  • додаткову дотацію на здійснення повноважень ОМС на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф;
  • інші додаткові дотації.

Базову дотацію отримають бюджети, у яких індекс податкоспроможності менше 0,9 або надходження на 1 жителя менше:

  • 3647,54 грн – з ПДФО – для бюджетів територіальних громад;
  • 923,39 грн – з ПДФО – для обласних бюджетів;
  • 192,76 грн – з податку на прибуток підприємств – для обласних бюджетів.

Базову дотацію з державного бюджету у 2025 році отримають 1027 місцевих бюджетів, у т. ч. 18 обласних бюджетів та 1009 бюджетів територіальних громад. Розрахунок проєкту місцевого бюджету 2025 за дотаціями, у т. ч. реверсною, складається за додатком 5 до проєкту Держбюджету 2025.

У 2025 році реверсну дотацію до державного бюджету перераховуватимуть зі 194 місцевих бюджетів, у т. ч. з 5 обласних бюджетів та 189 бюджетів територіальних громад. Для цих бюджетів індекс податкоспроможності більше 1,1 або надходження на 1 жителя більше:

  • 4458,10 грн – з ПДФО для бюджетів територіальних громад;
  • 1128,59 грн – з ПДФО для обласних бюджетів;
  • 235,60 грн – з податку на прибуток підприємств для обласних бюджетів.

Розрахунок проєкту місцевого бюджету 2025 за іншими дотаціями складається за додатком 6 до проєкту Держбюджету-2025.

Іван ЛЕВАДСЬКИЙ консультант з обліку та оподаткування
Розмір надбавки за вислугу років на державній службі має становити 3% посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але небільше ніж 50% посадового окладу. У2024 році розмір цієї надбавки обмежили до 2% посадового окладу закожний календарний рік стажу державної служби, але небільше ніж 30% посадового окладу (Закон про держслужбу). У2025-му ця норма також діятиме.

Субвенції місцевому бюджету

Додаток 6 до Держбюджет 2025 передбачає субвенції за загальним та спеціальними фондами державного бюджету. Очікується, що у 2025 році місцеві бюджети отримають субвенції:

  • на освіту (врахуйте, що Мінфін запропонував МОН припинити фінансування видатків освітньої субвенції з 01.09.2025 у школах з кількістю учнів менше 45, а з 01.09.2026 – у школах з кількістю учнів менше 60);
  • підтримку окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я;
  • компенсацію різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення та підтримку підприємств, які надають такі послуги;
  • забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;
  • реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України;
  • будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах тощо.

Розрахунок проєкту місцевого бюджету 2025 за субвенціями складається за додатком 6 до проєкту Держбюджету 2025.

Інструкції з підготовки бюджетних запитів

Врахувавши доведені Мінфіном особливості складання місцевих бюджетів місцеві фінансові органи доводять до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції з підготовки бюджетних запитів. Бюджетні запити на плановий бюджетний період (2025 рік) та середньострокову перспективу (2026–2027 роки) складаються на основі прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, зазначених вище програмних документів та з урахуванням концентрації ресурсів на першочергових діях та заходах, які в умовах воєнного стану необхідно вжити для виконання органами місцевої влади покладених функцій.

Чим керуватись при плануванні

Під час складання проєктів місцевих бюджетів слід керуватися наказами Мінфіну:

  • «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 № 11;
  • «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів» від 17.07.2015 № 648;
  • «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» від 20.09.2017 № 793;
  • «Про затвердження Типової форми рішення про місцевий бюджет» від 03.08.2018 № 668;
  • іншими нормативно-правовими актами, які застосовують під час складання проєкту місцевого бюджету.

Особливості складання місцевих бюджетів, які довів Мінфін, рекомендують учасникам бюджетного процесу на місцевому рівні в повному обсязі використовувати Інформаційно-аналітичну систему управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGICA» для обміну даними між собою при підготовці усіх документів, які використовуються у бюджетному процесі. Завдяки використанню цих цифрових технологій підвищиться ефективність та продуктивність праці, більше часу піде на розрахунок місцевого бюджету 2025.

Крім того, учасники бюджетного процесу зобов’язані виконувати Порядок обміну електронними документами між Міністерством фінансів України та учасниками бюджетного процесу на місцевому рівні, затвердженого наказом Мінфіну від 30.08.2021 № 488, зокрема, Мінфіну через ІАС «LOGICA» головні розпорядники коштів місцевого бюджету та відповідальні виконавці мають надіслати до 01.11.2024 бюджетні запити, а місцевий фінансовий орган до 25.12.2024 схвалений проєкт рішення про місцевий бюджет.

опитування бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді