Як вести облік запасів – субрахунки, документація, проведення

UA RU
Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Облік запасів: ➤ групи обліку ➤ субрахунки й КЕКВ ➤ оцінка запасів ➤ документальне оформлення ➤ проводки для обліку запасів

Запаси й групи обліку

Облік запасів урегульовує Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202 (далі – НП(с)БОДС 123) та Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, які затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.

За НП(с)БОДС 123 до запасів відносимо активи, які установа обліковує, аби:

  • реалізувати, розподілити чи передати в майбутньому;
  • використати в процесі діяльності;
  • використати як сировину для виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг.

В обліку запаси розподіляються за однорідними групами (підгрупами). Кожній групі (підгрупі) відповідає окремий cубрахунок бухгалтерського обліку.

Так, виробничі запаси розподілені за підгрупами:

  • 1511 «Продукти харчування»;
  • 1512 «Медикаменти та перев’язувальні засоби»;
  • 1513 «Будівельні матеріали»;
  • 1514 «Паливно-мастильні матеріали»;
  • 1515 «Запасні частини»;
  • 1516 «Тара»;
  • 1517 «Сировина і матеріали»;
  • 1518 «Інші виробничі запаси».

Облік біологічних активів ведемо за новими правилами на окремих субрахунках за умови, що ці активи обліковують за НП(с)БОДС 123, а не 136. Для їхнього обліку використовуються субрахунки:

  • 1713 «Поточні біологічні активи рослинництва»;
  • 1714 «Поточні біологічні активи тваринництва».

Є запаси і в групі нефінансових активів, яка теж поділяється на підгрупи. Облік запасів у бюджетних установах здійснюється за субрахунками:

  • 1811 «Готова продукція»;
  • 1812 «Малоцінні швидкозношувані предмети» (МШП);
  • 1814 «Державні матрезерви й запаси»;
  • 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу»;
  • 1816 «Інші нефінансові активи».

Якщо запаси на зберіганні, то вони обліковуються на позабалансовому субрахунку 021, якщо їх викрали чи вони зіпсувались – на 073.

Облік запасів правильний тоді, коли:

  • їхню вартість можна достовірно визначити;
  • установа у майбутньому отримає економічну вигоду від їхнього використання або вони мають потенціал корисності.

Субрахунки й КЕКВ

Специфіка бюджетної установи полягає у тому, що вона планує та здійснює видатки, реєструє бюджетні й фінансові зобов’язання, використовуючи коди економічної класифікації видатків (КЕКВ). Тож спершу слід з’ясувати, за яким КЕКВ запланувати кошти для придбання запасів.

Якщо придбаваються активи, які обліковуються за субрахунками:

  • 1513-1518, 1812, 1814-1816 – використовуються КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар»;
  • 1511 – КЕКВ 2210 або КЕКВ 2230 «Продукти харчування»;
  • 1512 – КЕКВ 2210 або КЕКВ 2220 «Медикаменти та перев’язувальні матеріали».

Облік запасів передбачає узагальнення на субрахунках бухгалтерського обліку не лише їхньої первісної вартості, а й витрат на транспортування, навантаження, розвантаження, доведення їх до придатного для використання стану. Якщо ці витрати не входять до ціни активу під час його придбання, облік ведемо за вищевказаними субрахунками, але оплату послуг сторонніх організацій з транспортування, навантаження, розвантаження чи інших послуг проводимо за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Якщо установа не є платником ПДВ, суму цього податку теж включаються до первісної вартості активу. Установа – платник ПДВ обліковує запаси, які придбали за кошти спецфонду, без врахування ПДВ. Тобто податок не включаються до вартості активу, а відносимо до податкового кредиту. Видатки на сплату цього податку плануються за КЕКВ 2800, а в бухгалтерському обліку відображаються на субрахунку 6311 «Розрахунки з бюджетом за податками і зборами».

Оцінка запасів для їхнього обліку

Запаси оприбутковують за відповідними субрахунками за первісною вартістю. Порядок формування первісної вартості залежить від способу їхнього отримання.

Якщо установа товарно-матеріальні цінності (ТМЦ), які відповідають критеріям визнання запасів, придбала, то їхньою первісною вартістю є собівартість придбаних ТМЦ плюс витрати на доведення їх до стану, в якому вони придатні для використання. Тобто первісна вартість включає безпосередню вартість активу, суму податків, які не відшкодовують, транспортно-заготівельних й інших витрат.

Облік запасів у разі їхньої безоплатної передачі буде іншим. Якщо установа отримала ТМЦ від:

  • бюджетної установи, держоргану чи органу місцевого самоврядування – первісною вартістю буде балансова вартість запасів за даними бухгалтерського обліку передавача;
  • юридичної чи фізичної особи – первісною вартістю є справедлива вартість на день отримання. Облік запасів в бюджетних установах проводимо після отримання від комісії акту оцінки, у якій зазначено їхню справедливу вартість. Якщо вони створені власними силами, первісною вартістю буде виробнича собівартість, яка формується за правилами НП(с)БОДС 135 «Витрати».

У будь-якому випадку слід враховувати супутні витрати. Наведемо їх у таблиці нижче.

ФОРМУВАННЯ ПЕРВІСНОЇ ВАРТОСТІ ЗАПАСІВ

Вид витрат

Спосіб отримання

придбані

отримані безоплатно

створені власними силами

ввізне мито (на запаси, ввезені з інших країн)

+

+

непрямі податки, які не відшкодовуються (ПДВ, акцизний збір)

+

+

транспортно-заготівельні витрати

+

+

інші витрати на придбання (отримання) ТМЦ

+

+

витрати з доведення їх до стану, в якому вони придатні для використання

+

+

+

прямі витрати установи на створення, виробництво

+

загальновиробничі витрати установи (змінні і постійні розподілені)

+

Облік ТЗВ щодо запасів

Запаси обліковуються за найменуванням або однорідною групою чи видом ТМЦ. Відповідно облік запасів буде поштучним або груповим.

Коли установа придбала один вид цінностей, вартість одиниці запасів визначається діленням первісної вартості на кількість одиниць (штук, кілограм, грам, центнерів, літрів). Якщо установа придбала кілька видів цінностей, їй слід правильно розподілити транспортно-заготівельні витрати (ТЗВ).

НП(С)БОДС 123 визначено два способи обліку ТЗВ:

  • варіант 1 – ТЗВ включаються з усіма витратами, понесеними на їхнє придбання, до складу первісної вартості придбання запасів. Цей підхід використовується, якщо можна достовірно визначити суми таких витрат, які безпосередньо відносяться до придбаних запасів. Його перевага – точність. Недолік – розподіл треба робити за кожним придбанням ТМЦ. Даний метод підходить, якщо операції з придбання ТМЦ поодинокі;
  • варіант 2 – ТЗВ відображаються на окремому субрахунку, якщо вони пов’язані з доставкою кількох найменувань, груп, видів запасів. Цей метод найзручніший, якщо придбання ТМЦ установою здійснюється часто. Перевага цього методу – розподіл (списання ТЗВ) здійснюється лише в кінці періоду (місяця, кварталу). Недолік – менша точність, так як усі ТЗВ за цілою групою запасів обліковуються в одному «котлі» – субрахунку обліку ТЗВ.

Можна також застосовувати обидва підходи, але для різних груп запасів. Наприклад, для придбання сировини, матеріалів, паливно-мастильних матеріалів та інших виробничих запасів – варіант 2. А для придбання МШП – варіант 1. Вибір обраного варіанту треба внести до Положення про облікову політику установи.

Якщо обраний варіант 2, то для обліку ТЗВ через Положення про облікову політику установи можна:

  • ввести субрахунок 1519 «ТЗВ з доставки виробничих запасів установи», де обліковувати ТЗВ за всіма виробничими запасами (у офіційному Плані рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі даний субрахунок відсутній);
  • створити аналітичний рахунок з обліку ТЗВ за потрібною групою. Наприклад, 1517.1 «ТЗВ з доставки сировини і матеріалів», де обліковуються ТЗВ тільки, пов’язані з сировиною та матеріалами.

Номер рахунку особливого значення в обліку не грає – головне, це виокремити ТЗВ на окремий субрахунок чи аналітичний рахунок.

Якщо обрано метод обліку на окремому субрахунку (варіант 2), то щомісяця їхня сума розподіляється:

  • пропорційно вартості запасів, які установа використала, передала чи реалізувала у звітному місяці. У такому разі на субрахунку обліку ТЗВ можливий залишок на кінець місяця. Такий розподіл можна здійснити на основі використання середнього % ТЗВ;
  • або між сумою залишку запасів станом на кінець звітного місяця і сумою запасів, які використала, передала чи реалізувала у звітному місяці. У цьому разі залишку ТЗВ на субрахунку їхього обліку на кінець місяця немає, адже уся сума буде розподілена. Розподіл здійснюється за складеною пропорцією.

З цих двох підходів краще обирати саме перший – на основі середнього % ТЗВ, адже за другим підходом практично нівелюється перевага використання окремого субрахунку.

Середній відсоток ТЗВ визначається за формулою:

Середній % ТЗВ

=

(ТЗВ на поч. + ТЗВ за місяць)×100%

(запаси на поч. + запаси, що надійшли за місяць)

У даній формулі ТЗВ на поч. та ТЗВ за місяць – це відповідно залишок за субрахунком обліку ТЗВ та оборот за Дт за даним субрахунком.

Сума ТЗВ, які слід списати за місяць з субрахунку їхнього обліку визначається за формулою:

ТЗВ, що слід списати

=

Запаси, що вибули за місяць × Середній % ТЗВ

Якщо запаси, які були придбані протягом місяця вибувають не повністю, то частина ТЗВ за ними залишається у залишку.

Вибуття запасів

В обліковій політиці бухгалтер прописує для кожного виду ТМЦ метод його оцінки у разі вибуття. Якщо матцінності однакового призначення й з аналогічними умовами використання, в обліковій політиці для них потрібно визначити один із трьох методів на вибір:

  • собівартості перших за часом надходження запасів (ФІФО);
  • середньозваженої собівартості;
  • ідентифікованої собівартості відповідної одиниці запасів.

Вибуття МШП відображаються у меморіальному ордері 10 «Накопичувальна відомість про вибуття та переміщення МШП». Облік продуктів харчування та їхнього вибуття відображаються у м/о 12 «Зведення накопичувальних відомостей про витрачання продуктів харчування», а усіх інших запасів (крім МШП і продуктів харчування) – у м/о 13 «Накопичувальна відомість витрачання виробничих матеріалів».

Документальне оформлення операцій з запасами бюджетної установи

Універсальні бланки (форми) документів для обліку всіх ТМЦ, які визнанні запасами бюджетних установ, затверджені Наказом Мінфіну від 13.12.2022 р. № 431 «Про затвердження типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання». Також цими же наказом затверджені й правила заповнення та оформлення даних форм – Порядок складання типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору (даліПорядок № 431). Призначення документів для обліку запасів наведено у таблиці нижче.

ФОРМИ ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ОБЛІКУ ЗАПАСІВ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

5(з Порядку № 431)

Назва форми

Призначення

первинні документи*

акт приймання-передачі запасів

для оформлення безоплатного:

  • отримання та передачі ТМЦ** (розподілення, внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) матеріальних цінностей в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної чи комунальної) власності;
  • отримання ТМЦ як гуманітарної допомоги, дарунка, безповоротної допомоги

акт про приймання запасів

для оформлення приймання ТМЦ, якщо:

  • існують кількісні або якісні розбіжності з даними супроводжувальних документів постачальників;
  • має місце невідфактурована поставка, тобто надходження ТМЦ без супровідних документів.

прибутковий ордер

для оприбуткування ТМЦ, які:

  • надходять від постачальників або від переробників з переробки на стороні; відповідають критеріям визнання запасів, але раніше не були відображені в балансі;
  • отримані від ліквідації та розбирання необоротних активів.

акт списання запасів

для оформлення списання ТМЦ (запасів)

накладна (вимога)

оформлення руху в межах установи, а саме для:

  • надходження на склад ТМЦ власного виробництва (готової продукції, напівфабрикатів, допоміжних матеріалів);
  • внутрішнього переміщення в межах установи;
  • відпуску виробничим підрозділам та іншим структурним підрозділам, що розташовані на іншій, ніж підрозділ, що їх відпускає, території.
  • відпуску стороннім організаціям;
  • повернення постачальнику ТМЦ неналежної якості;
  • повернення ТМЦ прийнятих на відповідальне зберігання;
  • передачі в експлуатацію МШП (використовується окрема накладна (вимога), тобто в такому документі мають бути лише такі МШП)

меню-вимога на видачу продуктів харчування

оформлення операцій з відпуску продуктів харчування зі складу

лімітно-забірна картка

оформлення:

  • відпуску ТМЦ, що систематично витрачаються;
  • поточного контролю за додержанням встановлених лімітів відпуску ТМЦ на виробничі потреби та одночасно є підставою для списання таких ТМЦ зі складу

зведені облікові документи***:

картка (книга) складського обліку запасів

для обліку матеріалів, продуктів харчування, готових виробів та інших запасів на складі (за винятком дорогоцінних металів для протезування та медикаментів і перев’язувальних засобів)

журнал реєстрації битого посуду

для списання розбитого посуду суб’єктами державного сектору, що мають у своєму складі їдальні, харчоблоки, лабораторії тощо

відомість з надходження продуктів харчування

для обліку надходження продуктів харчування

відомість з витрачання продуктів харчування

для обліку витрачання продуктів харчування

матеріальний ярлик

для відображення характеристики ТМЦ кожного номенклатурного номера, що знаходиться в місцях зберігання (бланк ярлика заповнюється матеріально відповідальною особою на кожний номенклатурний номер ТМЦ та прикріплюється до місця їхнього зберігання)

* первинний документ – це документ, який містить відомості про господарську операцію (ст. 1 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996, даліЗакон про бухоблік);

**тут і далі під ТМЦ розуміються лише ті, матеріальні цінності, які визнані чи можуть бути визнані в обліку як запаси;

*** зведені облікові документи – документи, які складаються для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів (ст. 9 Закону «Про бухоблік»)

До 2021 року також діяли окремі форми для обліку МШП, затверджені наказом Мінстату від 22.05.1996 р. № 145. Зараз наказ недіючий, тому для обліку МШП потрібно використовувати ті ж самі форми, що й для обліку інших запасів, тобто з Порядку № 431 (про це свідчить п. 1 ч. 5 Порядку № 431, у якому МШП згадуються при описі порядку використання накладної (вимоги)). Однак за бажання бюджетні установи можуть і далі використовувати ці спеціалізовані форми для МШП, але затвердити їх наказом про облікову політику або іншим внутрішнім документом (самі бланки можна навести у Додатку до такого наказу). Тоді спеціалізовані форми обліку МШП можуть бути такі:

  • МШ-1 «Відомість на поповнення (вилучення) постійного запасу інструментів (пристроїв)»;
  • МШ-2 «Картка обліку малоцінних та швидкозношуваних предметів»;
  • МШ-3 «Замовлення на ремонт або заточування інструментів (пристроїв)»;
  • МШ-4 «Акт вибуття малоцінних та швидкозношуваних предметів»;
  • МШ-5 «Акт на списання інструментів (пристроїв) та обмін їх на придатні»;
  • МШ-6 «Особова картка №__ обліку спецодягу, спецвзуття та запобіжних пристроїв»;
  • МШ-7 «Відомість обліку видачі (повернення) спецодягу, спецвзуття та запобіжних пристроїв»;
  • МШ-8 «Акт на списання малоцінних та швидкозношуваних предметів».

Ще один варіант – розробити власні форми обліку для певних груп запасів, тих же МШП.

База проводок з обліку запасів

Операції із запасами відображаються у бухгалтерському обліку методом подвійного запису за дебетом і кредитом відповідних субрахунків.

БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ЗАПАСІВ

Зміст господарської операції

Проводки

Д-т

К-т

Надходження запасів

оприбуткування запасів (крім операцій внутрівідомчої передачі)

1511-1518, 1812, 1814-1816

2113, 2116, 6211

зарахування до первісної вартості запасів витрат, пов’язаних з придбанням, доведенням до придатного стану

1511-1518, 1812, 1814-1816

визнання податкоого кредиту з ПДВ (на умовах попередньої оплати)

6311

2113

визнання податкового кредиту з ПДВ (на умовах післяплати)

6311

2116

оприбткування ТМЦ (як гуманітарної чи благодійної допомоги)

2313

7511

2117

2313

1511-1518, 1812, 1816

2117

оприбуткування ТМЦ, які раніше не враховані на балансі, наприклад лишків запасів, виявлених інвентаризацією

2313

7211

2117

2313

1511-1518, 1812, 1814-1816

2117

оприбуткування ТМЦ, отриманих від списання інших активів

2313

7211

2117

2313

1513-1518, 1812, 1816

2117

Вибуття запасів

списання запасів у зв’язку з їхнім вибуттям (крім операцій внутрівідомчої передачі)

8013, 8113, 8511

1511-1518, 1812, 1814-1816

віднесення ТЗВ на поточні витрати у випадку попереднього їхнього збирання їх суми на окремому аналітичному рахунку

списання ТМЦ, придбаних (виготовлених) у попередні звітні роки, які вибувають шляхом реалізації

5512

1511-1518, 1811-1812, 1814-1816

списання ТМЦ на створення нових активів (запасів, створених власними силами)

8113

1511, 1513, 1515-1518, 1812, 1816

списання запасів внаслідок їхньої нестачі, природного убутку

8013, 8113

1511-1518, 1812, 1814-1816

додатковий запис суми нестачі на позабалансовий рахунок, якщо винуватців нестачі не встановлено

073

якщо винуватців нестачі встановлено:

  • визнання суми відшкодованих збитків, заподіяних установі у розмірі, який потрібний для відновлення ТМЦ*

2115

7111

  • визнання залишку коштів, який має бути перерахований до державного бюджету**

6312

* див. п. 2 Порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, який затверджений постановою Кабміну від 22.01.1996 р. № 116 (даліПорядок № 116);

** див. п. 3 Порядку № 116

Приклади обліку запасів

Приклад 1 (попередня оплата). Придбання запасів бюджетною установою на умовах попередньої оплати. Придбано будівельні матеріали на суму 36000 грн, у т.ч. ПДВ. ТЗВ склали 500 грн (перевізник – неплатник ПДВ). Ситуації розглянемо для двох випадків:

Бухгалтерські проведення до даного прикладу наведені у таблиці нижче.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Якщо бюджетна установа – неплатник ПДВ

сплачено авансом за будівельні матеріали (попередня оплата)

2113

2313

36000

сплачені авансом транспортні послуги

2113

2313

500

отримано й оприбутковано будівельні матеріали

1513

6211

36000

відображені ТЗВ

1519*

6211

500

проведений взаємозалік заборгованостей з постачальником будівельних матеріалів**

6211

2113

36000

проведений взаємозалік заборгованостей**

6211

2113

500

Якщо бюджетна установа – платник ПДВ

сплачено авансом за будівельні матеріали (попередня оплата)

2113

2313

36000

відображений податковий кредит з ПДВ на основі зареєстрованої постачальником податкової накладної

6311

2113

6000

сплачені авансом транспортні послуги

2113

2313

500

отримано й оприбутковано будівельні матеріали

1513

6211

30000

відображені ТЗВ

1519*

6211

500

проведений взаємозалік заборгованостей з постачальником будівельних матеріалів**

6211

2113

30000

проведений взаємозалік заборгованостей з перевізником**

6211

2113

500

*1519 – субрахунок для обліку ТЗВ, введений Положенням про облікову політику бюджетної установи;

** ооформляється бухгалтерською довідкою

Приклад 2 (післяплата). Розглянемо ту ж саму ситуацію, що й у прикладу 1, але оплата здійснюється після отримання будівельних матеріалів. Теж 2 випадки:

  • бюджетна установа – неплатник ПДВ;
  • бюджетна установа – платник ПДВ.

Бухгалтерські проведення до даного прикладу наведені у таблиці нижче.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Якщо бюджетна установа – неплатник ПДВ

отримано й оприбутковано будівельні матеріали

1513

6211

36000

відображені ТЗВ

1519*

6211

500

сплачено постачальнику за будівельні матеріали**

6211

2313

36000

сплачено перевізнику**

6211

2313

500

Якщо бюджетна установа – платник ПДВ

отримано й оприбутковано будівельні матеріали

1513

6211

30000

відображений податковий кредит з ПДВ на основі зареєстрованої постачальником податкової накладної

6311

6211

6000

відображені ТЗВ

1519*

6211

500

сплачено постачальнику за будівельні матеріали**

6211

2313

36000

сплачено перевізнику**

6211

2313

500

*1519 – субрахунок для обліку ТЗВ, введений Положенням про облікову політику бюджетної установи;

** оформляється бухгалтерською довідкою

Приклад 3 (безплатне отримання запасів). Установа отримала безплатно продукти харчування на суму 25000 грн (гуманітарна допомога). Бухгалтерські проведення до даного прикладу наведені у таблиці нижче.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

отримано й оприбутковано від дарувальника продукти харчування, які надійшли як безповоротна допомога (гуманітарна допомога)

1511

2117

25000

відображений дохід за необмінною операцією

2313

7511

25000

збільшення реєстраційного рахунку списано на розрахунки з дарувальником

2117

2313

25000

віднесено на фінановий результат виконання кошторису звітного періоду дохід, отриманий від необмінних операцій

7511

5511

25000

Приклад 4 (використання запасів). Установа використала продукти харчування у їдальні на суму 7100 грн, у т.ч. ТЗВ. Бухгалтерські проведення до даного прикладу наведені у таблиці нижче.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Продукти харчування списані на матеріальні витрати установи

8013

1511

7000

Списана частина ТЗВ на основі середнього відсотка ТЗВ

8013

1519

100

Витрати віднесені на фінансовий результат виконання кошторису

5511

8013

7100

Приклад 5 (оприбуткування лишків запасів після інвентаризації). Внаслідок інвентаризації виявлені будівельні матеріали на суму 3000 грн. Бухгалтерські проведення до даного прикладу наведені у таблиці нижче.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

збільшено реєстраційний рахунок та визнано дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі

2313

7112

3000

збільшення реєстраційного рахунку віднесено на умовні розрахунки (субрахунок 2117 у даному випадку використовується як транзитний)

2117

2313

3000

оприбутковано надлишок будівельних матеріалів

1513

2117

3000

доходи від оприбуткування лишків віднесені на фінансовий результат кошторису звітного періоду

7112

5511

3000



зміст

відпустка на дітей заява

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді